Home ReviewsAlbum Reviews HAEREIS – Haereis (Club Inferno Ent.)

HAEREIS – Haereis (Club Inferno Ent.)

Haereis bestaat een trio muzikanten dat actief is in de obscure Siciliaanse darkwave, ambient en metal scene. Dit psychedelische ambient muziekproject bestaat uit Gaetano Fontanazza (gitaar), Tony Colina (Hammond orgel) en Gandolfo Ferro (gitaar) die bij de iets meer bekendere heavy metal band Heimdall de zang voor zijn rekening neemt. Doordat de activiteiten van deze artiesten zich in een zéér uitgebreid geluidsspectrum plaats vinden is het logisch dat hun debuut een kleurrijk en avontuurlijk pallet aan geluidscreaties presenteert.

De vier lange tracks op Haereis werden opgenomen tijdens een openluchtsessie onder de getuigenis van een inspirerende volle zomermaan in het Erei-gebergte (Sicilië). Het drietal verkent door middel van improvisaties de grenzen waar hun creativiteit kan stollen tot vaste en uitgebalanceerde sonische constructies. De geluidsexperimenten produceren een droomachtige en kosmische geluidswereld waar het bij momenten heerlijk vertoeven is. Het trio neemt de tijd om hun klankonderzoeken te laten ontwikkelen tot een bundel boeiende psychedelische resonanties.

Het gebruik van de Hammond orgel brengt een nostalgisch sfeertje tussen de zoemende gitaar ambient en het speelse achtergrondgemorrel. De Sicilianen brengen door hun experimentele input voldoende variatie in hun uitgespannen creaties. Haereis begeeft zich met hun speelstijl in het vaarwater van grote namen als Tangerine Dream, Ash Ra Temple en het Japanse Acid Mothers Temple. De band slaagt er in hun voorbeelden te eren en niet klakkeloos te kopiëren. De gemanipuleerde gitaarklanken verschijnen in een kleurrijke waaier naar de oppervlakte waaronder ook enkele prachtige Pink Floyd-achtige licks. De laatste serenade (Psycosmic Serenade 2) mocht achterwege gelaten worden. Het nummer duwde ons door de langdradigheid helaas de verveling in.

Aan originaliteit kan er bij Haereis nog wat gesleuteld worden, maar hun debuut is een verdienstelijke release aan de kosmische horizon. Haereis is digitaal en op tape verkrijgbaar.

FACEBOOKSMARTURL