Home ReviewsAlbum Reviews Hà; People 3 55 ‎– One Bear, Two Bicycles And One Xylophone (Wool-E Discs).

Hà; People 3 55 ‎– One Bear, Two Bicycles And One Xylophone (Wool-E Discs).

by Patrick Bruneel

Het donkerzwarte met rode opdruk, zespanelige dvd-formaat van deze release maakte het ons in eerste instantie niet gemakkelijk om de bandnaam te achterhalen. Dat past echter wel bij de duistere aan industrial verwante muziek die door de boxen knalt. Industrial doom noemt het duo het zelf. Klopt. We baden ons in het opdringerige geweld en genieten met volle teugen.

Na een korte geschiedenisles van de labelbaas leren we dat Hà; People 3 55 een nieuwe band is, bestaande uit JΔ3 SEUQCAJ (Jacques Meurrens), de legendarische zanger van à;GRUMH en JΔ55 EKOJ. Die laatste, Joke Magnussen, vervoegde de beide originele à;GRUMH-leden voor hun show op Bimfest 2016.

Ze (Joke en Jacques) konden het samen zo goed vinden, dat ze samen Hà; People 3 55 hebben opgericht, met de bedoeling daar een stevig project van te maken en ook samen concerten te gaan doen.

Wat ons betreft mogen ze dat trouwens al snel gaan doen, want we zijn behoorlijk onder de indruk vanOne Bear, Two Bicycles And One Xylophone. De muziek van à;GRUMH hebben we nooit echt gevolgd. De band uit Charleroi staat echter wel bekend als één van de boegbeelden van het EBM-genre, en waren ook heel grote Throbbing Gristle-adepten, die synthpop met zware industrial met elkaar wisten te verenigen, net als Throbbing Gristle zelf.

Van die softere synthdeuntjes is op deze cd, in een oplage van 300 exemplaren waarvan de eerste honderd inclusief T-shirt, niets te merken. Dreigende klanken zijn, het waarbij de zang van JΔ3 SEUQCAJ perfect gedijt. Al is zang een vreemd woord voor wat hij eigenlijk doet: incantations, litanies, screams, howls, bières trappistes, heeerma, gniii. Zo stelt de band het zelf, en beter kunnen we dat niet zeggen. Met luide keyboards, noisy guitars, zware percussies, viande hachée, gniii too gaat JΔ55 EKOJ in dezelfde lijn verder. Humor dus, al is dat niet onmiddellijk terug te horen.

I Hate You scandeert de band in Dark Ages en we snappen het perfect, doordat de leuze vervat zit in dreigende, ietwat bombastische donkere elektronica die zowel herinneringen oproept aan de eerste golf van de industrialgrootmeesters en tegelijk heel actueel en hedendaags klinkt. Dit is dan ook geen EBM of een à;GRUMH-light, maar een volwaardig nieuw project dat alleen in de traditie van gemakkelijk neer te schrijven bandnaam in dezelfde voetsporen loopt.

Bandcamp