Home ReviewsAlbum Reviews GIOVANNI DAL MONTE – Anestetico V1 & V2 (SonicaBotanica)

GIOVANNI DAL MONTE – Anestetico V1 & V2 (SonicaBotanica)

Er heerst momenteel een ernstig watertekort in het noordelijk deel van Italië, maar op het gebied van experimentele elektronische releases is er helemaal geen schaarste. Giovanni Dal Monte speelt graag met klanken en schildert een ruime diversiteit aan sonische geluidsweefsels op de dubbel cd Anestetico Volume 1 & Volume 2. Dal Monte componeert ook onder de naam La Jovenc muziek voor de televisie en filmindustrie. Zijn soundtracks worden in heel wat de films van cultregisseur Bruce LaBruce gebruikt.

Neolitico is het eerste volume van Anestetico waarmee de Italiaan zijn ergernissen in een bundel experimentele weefsels probeert te kristalliseren. We krijgen speelse en ritmische nummers waar sterke en doordringende elektronisch tonen in verwerkt worden. Met een knipoog naar de elektronische grootheden Aphex Twin en Autechre laat Dal Monte zijn complexe geluidsstructuren in heel wat richtingen vloeien. Sommige tracks hebben een bijna dansbaar gehalte. De Italiaanse geluidskunstenaar probeert met Neolitico de aandacht te trekken op de chaotische toestanden en brutaliteiten die onze Westerse maatschappij naar een nieuw soort stenen tijdperk toedrijft.

Het tweede volume laat een andere zijde zien van Dal Montes kunnen. Evitico is een meer toegankelijker deel met meditatieve en droomachtige nummers die zich in ambient-achtige sferen bewegen. De muziek op dit tweede deel van Anestetico is filmisch van karakter en vloeit als een trage rivier doorheen helende klanklandschappen. Dal Monte gelooft echter ook in hoop en betere tijden. Hij laat dit duidelijk merken met sfeervolle improvisaties en soundscapes. De experimentele inslag op Evitico is dan ook van iets lichtere aard.

Anestetico V1 & V2 is een interessant dubbelalbum geworden waarbij de luisteraar aan Neolitico wat knabbelwerk zal hebben door de grillige wendingen van de geluidsbundels. Evitico is daarentegen toegankelijker maar bezit toch voldoende haakjes om ook de liefhebbers van uitdagende elektronische emissies te blijven boeien.

Facebook