Home ReviewsAlbum Reviews STAR CLUB WEST – Cocky Synth Jaques (FONS Records)

STAR CLUB WEST – Cocky Synth Jaques (FONS Records)

Nico Jacobs (ex-Orange Black) maakt al bijna 30 jaar muziek onder de naam Star Club West. Soms doet hij dat alleen of krijgt hij ondersteuning van verschillende muzikanten. Muzikaal is dit project door de jaren heen wel wat van richting veranderd. De eerste jaren maakte Jacobs dromerige gitaar indiepop maar vanaf het album NIN uit 2017 bleek er meer plaats voor krautrock te komen. De gitaren werden meer op de achtergrond geschoven en analoge synths kwamen op de voorgrond. Ook de popsongs werden meer experimenteel.

© Star Club West

Voor Jacobs is Star Club West zijn speeltuin waarin hij naar harte lust kan experimenteren met klanken of waarmee hij gewoon een heel straffe popsong kan afleveren. Het is dan ook altijd uitkijken naar een nieuwe plaat van dit project. Het kan alle kanten opgaan en we weten nooit op voorhand wat Nico in petto heeft. Want deze man heeft altijd ideeën in overvloed. De laatste drie jaar bracht Star Club West vijf album en vijf ep’s uit. In mei verscheen het laatste album It’s Ok waar maar liefst 16 straffe tracks op stonden, een dikke maand later zag deze Cocky Synth Jaques het licht.

Op dit album krijgt Nico versterking van Steven Holsbeeks (Dieter von Deurne & The Politics, Few Bits), Karolien Van Ransbeeck (Few Bits) en Kris Wilmy. Ook hier wordt weer gespeeld met krautrock en soms heeft het ook wel een lounge tintje. In de meeste songs komen Air en Kraftwerk tezamen; doe er af en toe wat psychedelica en een vleugje Giorgio Moroder en de nodige humor bij en je hebt dit album volledig samengevat.

Bovenal staan op deze plaat achttien straffe songs, er staat niks slecht op. Ok, af en toe klink het redelijk avontuurlijk maar dat past perfect bij Star Club West. Jacobs bewijst dat hij een echte songschrijver is, die volgens ons eigenlijk meer aandacht verdient. Een beetje spijtig dat deze prachtplaat niet op vinyl verschijnt en enkel digitaal verkrijgbaar is. Op vinyl had dit allemaal nog warmer geklonken en waren de analoge synths nog beter tot hun recht gekomen. Maar dat is maar een detail. Het belangrijkste is dat deze Cocky Synth Jacques een topalbum is!

FACEBOOK