Ghost Woman, dat is eigenlijk het project van de Canadees Evan Uschenko die in 2022 debuteerde met het psychedelisch aandoende Ghost Woman. Opvolger Anne, If van eerder dit jaar liet een breder geluid horen, met injecties van garagerock en alternatieve rock.
De man zit duidelijk in een creatieve flow want nu is daar al het derde album, Hindsight-is 50/50. Deze keer wordt drumster Ille van Dessel (Poolface) wel expliciet vermeld als lid van Ghost Woman, waar ze eerder als een soort van belangrijke gastmuzikant opdook. Het gaat zelfs verder dan dat, want ze wordt ook als mede-componiste vermeld, wat wel een hele, en verdiende, eer is voor van Dessel.
Muzikaal gaat het nog wat breder dan voorheen. Opener Bonehead en afsluiter Buik doen ons wat denken aan Galaxie 500. Het meeslepende karakter van de songs, de slepende gitaarriffs en het precieze drumwerk maken dat deze twee nummers aan ons lijf blijven kleven. En dan is er nog de rest van de plaat natuurlijk, waarop het volop genieten is geblazen van het uitstekende en zeer gevarieerde gitaarspel van Uschenko.
Met veel galm en een broeierige, ietwat swampy sfeer wentelt Ghost Woman zich in de door zijn overlijden (Pierce) onontgonnen terreinen van The Gun Club. Als van Dessel zelf begint te zingen, in het prachtige Otessa bijvoorbeeld, zijn we helemaal om.
In tegenstelling tot de voorgaande platen legt Hindsight-is 50/50 meer de klemtoon op de gitaarexcursies van Uschenko en minder op zijn zang. Het zorgt voor een warmere en net iets minder donkere sfeer die ruimte laat voor de luisteraar om zijn verbeelding de vrije loop te laten.
Van ingetogen tot uitbundig uit de gitaarbocht vliegend vinden we deze derde (op anderhalf jaar tijd) veruit de beste plaat van dit inmiddels tot duo gebombardeerde Ghost Woman. We zijn heel erg benieuwd hoe ze het live gaan opvatten. Dat gaan we volgend jaar (15 februari) eens gaan uitvogelen als Ghost Woman neerstrijkt in De Kreun, Kortrijk.
Bandcamp / Facebook / Instagram