At home, otthon, tuis, heim, hemma, waar ook ter wereld bestaat er een heem of is er een plek waar men zich thuis voelt. Voor Gert Keunen is dat zonder twijfel Noorwegen. Hemma is het tweede muzikale deel van de Nordic Noir- trilogie geïnspireerd door de fascinerende landschappen van het Scandinavische land aan de Noordzee. Op het eerste deel Heis (2020) imponeerde Keunen al met een soundtrack vol creatieve stijlvermengingen.
Keunen legt als componist en muzikant graag de lat hoog. De stevige muzikale achtergrond en de vele activiteiten uit het verleden met onder andere de Briskey Big Band (een mengeling van jazz, elektronica en samples) en het Hermes Ensemble geven onze landgenoot een zéér ruime keuze aan muzikale vaatjes om uit te tappen. Hemma komt zacht uit de startblokken met een ingetogen pianomelodie voorzien van natuurlijke omgevingsgeluiden op de achtergrond. Keunen bouwt zijn filmische muziek langzaam op met verrassende elementen. De rockgitaar en de drumpatronen stuwen het album dikwijls naar indrukwekkende en bombastische sferen. De rustigere passages worden voorzien van sfeervolle koorarrangementen en etherische zanglijnen.
Door hoogdravende componenten (drum en rockgitaar) in combinatie met de sfeervolle fragmenten, elektronische toevoegingen en de licht jazz-achtige rimpelingen te combineren krijgen we een opmerkelijk gevarieerd en bruisend album. Hemma durven we met het stuwende en ook in een rockbad gedrenkte werk van de Hongaarse pianist Havasi vergelijken. Net daardoor kregen we een klein déjà-vu gevoel tijdens het beluisteren van dit spetterende album. Voor ons nog eens een schuimig Keuntje graag.