Home ReviewsAlbum Reviews FORTRESS – Dreamscape

FORTRESS – Dreamscape

by Hans Vermeulen

Veertien dagen geleden interviewden we Hanne Torfs naar dubbele aanleiding van de ‘week van de Belgische muziek’ en de nakende release van de debuutep van haar Antwerpse synthpop band Fortress. Die status van ‘nakendheid’ is ondertussen werkelijkheid geworden. Dreamscape werd net boven de doopvont gehouden en die doopvond het erg leuk.

Voor wie nog niet het genoegen had met de band kennis te maken, vatten we het hier even samen. Fortress maakt donkere, sfeervolle elektronische muziek die gedragen wordt door de dromerige stem van zangeres en producer Hanne Torfs die je ook kan kennen als de toetseniste van School Is Cool. Joppe Vanwetswinkel (toetsen) en Nils Tijtgat (bas) vervolmaken het verleidelijke en dansbare trio. Muzikaal en fysiek viel er vroeger voor de verwijzingen naar Roísin Murphy en  Stefanie Callebaut, zeker iets te zeggen. Hieronder lees je straks dat het referentiekader een andere kleur heeft gekregen.

Voor deze debuutep Dreamscape treedt Hanne naar voor als producer. Geïnspireerd door de kalmte van de natuur in de bosrijke Kempen, verwerkte ze veel organische geluiden in de muziek. Dit is overigens ook wat PJ Harvey liet verleiden tot haar gedichtenboek Orlam. Of er lang nagedacht is over de titel van de intro, Intro, moeten we toch nog eens navragen.

Een mooier voorbeeld van de richting die Hanne met deze ep wilde inslaan is nauwelijks denkbaar. Het is een mysterieus, dansbaar, instrumentaal nummer dat op een bedwelmende manier aanzet tot heupwiegend dromen van een wereld zonder zorgen. We zien flamingo’s en de soundtrack van Jan Hammer opduiken in Miami. Het moet niet altijd Pamela Anderson in Baywatch zijn, toch? De vier songs die hierna volgen zijn voor ‘die hard Fortressies‘ geen nobele onbekenden want ze zijn al live gerijpt op dansbare vaten.

© Benny Arts

“Racing to the red light. You never take a turn, until you crash and burn”.

De openingszinnen van Alive worden zoet ingezongen met de gouden stem van Hanne, maar tekstmatig lijkt het eerder een flirten met iets dat minder ‘alive’ is. Fortress speelt graag met contrasten in tekst en geluid. We horen aanvankelijk kille electro die dweept met Marc Melià of zelfs het ijlere Boards Of Canada. Na een minuut valt die dreiging compleet weg en horen we een ‘larger than life’ soulnummer tot ontwikkeling komen. Het is wegdromen geblazen en we surfen gewillig mee op de vocale golven die Hanne spontaan laat aanrollen.

Voor de vooruitgeschoven single Don’t Knock blijven we op het strand maar gaan we een soort tomorrowlandachtige danstempel binnen. De kleurrijke bogen, randen en lichteffecten krijgen we er uiteraard bij. Het zand in onze mond is wel irritant, maar we halen er meteen een mojito bij en we dansen lustig verder. Deze single is het ultieme Fortress-nummer dat zweverige tonen combineert met diepe beats. En we zakten zo al genoeg weg in dat mulle zand.

Lately surft verder op dezelfde warme dansgolven. “I dream about you touching me. Why don’t you come closer”? zingt Hanne. Het is een onweerstaanbaar nummer dat wel een keer over liefde zou kunnen gaan maar vooral voor de volle Australische dollar lijkt te zijn geschreven voor Kylie Minogue. En zo zie je maar dat Hanne blijft evolueren en heer en meester is in het schrijven van deuntjes die schaamteloos onder je hersenpan blijven sudderen. Slotnummer Midnight Sun gaat rustig van start om na een minuut onder een pulserende beat al een voorbode te vormen voor de killertrack die het uiteindelijk geworden is. Futuristische keyboardsamples flitsen in het rond en een heus DeeWee-feestje barst los. Flarden Chemical Brothers met block rocking beats haken zich vast in de overtuigende electro grooves.

Met Dreamscape wil Hanne de typische Fortress-sound zachtjes doen ontbolsteren en ze doet dit erg overtuigend. De nieuwe nummers zijn heel erg dansbaar maar tegelijk een soort psychedelische electro die resulteert in iets tussen Grimes, The Knife, of dichter bij huis Juicy en Rumours. Je wil als luisteraar dansen maar even vaak gewoon wegdromen en verwonderd zijn. Het zorgt voor een fijn contrast tussen zweverige dingen en heel aardse dingen. We kunnen dit live al heel snel meemaken want Fortress komt de temperatuur opmeten in de Gentse Charlatan op 1 maart.

Facebook – Instagram