Home ReviewsAlbum Reviews FIRE DOWN BELOW – Viper Vixen Goddess Saint (Eigen Beheer)

FIRE DOWN BELOW – Viper Vixen Goddess Saint (Eigen Beheer)

Een plaat die werd opgenomen met Tim De Gieter als dirigent. Daarmee weet je eigenlijk dat je hiermee in het goede vaarwater zit, en als twee Luminous Dash-medewerkers tijdens een optreden naar elkaar kijken om te zeggen dat alles goed is, een mooie bonus extra, niet?

De vier jongens van Fire Down Below weten zelf ook wel dat ze niet het warme water hebben uitgevonden (slechts een handjevol artiesten deden dat), maar ze doen wel hun ding op meer dan overtuigende wijze. Daardoor is langspeler Viper Vixen Goddess Saint niet alleen een goddelijke trip vol desertrockinvloeden van de allergrootsten (van Kyuss tot onze eigen Wallace Vanborn) dat over zeven tracks wordt uitgespreid en waarvan de meeste net niet de kaap van de acht minuten halen, en dat zonder ook maar één seconde te vervelen.

Desertrock, de naam zegt het, daar moet je de desolate eenzame woestijn in horen, ook al verraadt je identiteitskaart dat je uit Oost- en West-Vlaanderen komt. Dat is geen probleem op de korte opener El Viento del Desierto waar een eenzame gitaar je uitnodigt voor het opzwepende Through Dust and Smoke. Zanger/gitarist  Jeroen Van Troyen schreeuwt de woorden “The less you know, the less you feel”. Heel, heel juist! De song heeft gewoon alles, zelfs een heerlijke ouderwetse gitaarsolo. Op Roadburner wordt niet alleen het aantal minuten speeltijd opgetrokken, ook wordt er een een versnelling hoger gespeeld.

Er mag zelfs wat psychedelica bij in het postrockachtige Universes Crumble waarin de gitaren op het eerste moment als een dreigende fabriekssirene klinken. Dashboard Jesus verraadt de liefde voor Kyuss, en het ideale moment voor bassist Bert Wynsberghe en gitarist Kevin Gernaey om te tonen wat ze kunnen. En dat is net als drummer Sam Nuytens al bij al  tamelijk veel!
Mochten er nog twijfelaars zijn, dan worden die tijdens het elf minuten durende The Mammoth definitief over de streep getrokken. Wie zei alweer dat een perfecte song slechts twee minuten hoeft te duren?

Zonder veel franjes en denken aan wat hip is, maar gewoon met talent en vooral de juiste attitude, toont Fire Down Below het beste van zichzelf. Een avontuur dat moet en zal vervolgd worden.