Home ReviewsAlbum Reviews FEDERICO BALDUCCI/ FOURTHOUSANDBLACKBIRDS – Anta Odeli Uta (Somewherecold Records)

FEDERICO BALDUCCI/ FOURTHOUSANDBLACKBIRDS – Anta Odeli Uta (Somewherecold Records)

De Anta Odeli Uta ep is het resultaat van een samenwerking tussen de Amerikaanse gitaarbeeldhouwer Federico Balducci en de Canadese experimentele kunstenaar Albérick die, onder de door vogels geïnspireerde fourthousandblackbirds-naam, de elektronische manipulaties voor zijn rekening neemt. Anta Odeli Uta is een complexe elektroakoestische cluster die we zonder aarzelen tussen de oren duwen voor een mini dissectie.

Balducci en Albérick zijn twee zonderlingen die op een bijna paranormale manier gaan communiceren met elkaar. Hun uiteenlopende klanken klitten samen tot een sfeervolle soundtrack die wat weg heeft van een moeilijk te ontvangen radiosignaal. Het warme, akoestische gitaarspel van Balducci wordt op een bed van sissende elektronica geserveerd. Albérick laat de snaren vibreren tussen zijn experimentele soundscapes en drones waardoor een kil, gotisch sfeertje ontstaat. De vogeltjes van fourthousandblackbirds mogen ook niet ontbreken en zingen vlijtig in koor tussen de het wegebbende en harmonische snarengetokkel op Toxiplasmosis.

De spookachtige klanksfeertjes die in de nummers opduiken zijn geïnspireerd door avant-garde componist György Ligeti en het werk van Michael Gira (Swans) die in het nummer Ligeti and Gira Floating in a Pool Filled with Soy Milk een duidelijk eerbetoon krijgen. Anta Odeli Uta sluit af met een boeket van kosmische signalen verfraaid in een brij van nerveuze morsecodes. Deze ep is een bizarre poel van gitaarfrasen met elektronisch fata morgana’s. Balducci en fourthousandblackbirds leveren hier een fraai en interessant avant-garde visitekaartje af dat hopelijk in de toekomst tot meer zal leiden.