Home ReviewsAlbum Reviews FACES ON TV – Keep Me Close (Unday Records)

FACES ON TV – Keep Me Close (Unday Records)

Jasper Maekelberg is iemand die zichzelf graag telkens opnieuw uitvindt. Ook al was het debuut Night Funeral een knap album, toch wilde hij geen deel twee maken. Maekelberg mocht solo het voorprogramma verzorgen van Balthazar tijdens de Europese tournee en gedurende die tournee zijn de nieuwe songs ontstaan. Hij liet zich voor deze ep beïnvloeden door werk uit de platenkast van zijn vader alwaar hij de platen vond van David Bowie, David Byrne, Serge Gainsbourg en Marvin Gaye. R&b, blue-eyed soul, NY no wave, Afro-pop en yacht rock maakten dat de nieuwe ep totaal anders klinkt dan het debuutalbum.

© Face On TV

Onze eerste kennismaking met Faces On TV 2.0 was de funky single Womba. Tevens de openingstrack van de nieuwe ep, alleen krijgen we op de ep een versie met een kleine aanpassing in de intro. Met dit nummer is onmiddellijk de toon gezet. Het gaat er allemaal iets luchtiger aan toe als je de nummers vergelijkt met de songs van het eerste album. In Time After Time, laat Maekelberg horen dat hij heel sensueel uit de hoek kan komen, ja die Marvin Gaye invloeden zijn hier wel terug te vinden.

In What Love Means (Show Me) flirt Jasper met eigentijdse r&b en doet er zijn eigen boeiende groovy ding mee. Het klinkt lekker luchtig en bijzonder vrolijk voor een Faces On TV-nummer. Het is even aanpassen maar Maekelberg sleurt ons wel over de streep.

Keep Me Close begint met dezelfde donkere vibe van het debuutalbum maar in het refrein begint de zon te schijnen, wat de song toch ook weer een minder zwaar gevoel geeft. De ep wordt afgesloten met Loser en ook al heeft de titel een negatieve bijklank toch is dit ook weer een lekkere, aanstekelijke song. Hier en daar horen we wat invloeden van David Bowie uit de tijd van Station To Station, toen hij met soul en funk experimenteerde.

Maekelberg heeft weer een boeiende collectie songs bij elkaar geschreven. Waar hij in zijn vorige songs de donkerte opzocht, laat hij nu overal het licht schijnen. We kunnen tussen de nummers horen dat het goed gaat met Jasper want hij heeft een heel vrolijk album afgeleverd waarin we zoals altijd de klasse terugvinden van een muzikant die weet wat hij wil.

Deze zomer was Jasper solo te zien. De volledige band van Faces On TV kan je gaan bekijken op:
28/10 – Muziekodroom, Hasselt
06/11 – Cactus Club, Brugge