Home ReviewsAlbum Reviews BRIQUEVILLE – Quelle (Pelagic Records)

BRIQUEVILLE – Quelle (Pelagic Records)

by Yves Van der Straete

Dat we in België trots mogen zijn op onze bands is een understatement. We hadden punkgroepen, newwavebands, electrogroepen en zelfs newbeatprojecten waar heel de wereld jaloers op was en nog altijd is. De laatste jaren kwamen daar, om er maar een paar te noemen, Raketkanon, Stake en Amenra bij en natuurlijk deze Briqueville. Het genre beschrijven is moeilijk. Post-psychedelica?

Coverart © Briqueville

Noem het zoals je wil maar de gemaskerde Waaslanders van Briqueville blijven er in dit genre ver bovenuit steken. Hun muziek is simpelweg uniek. Hun poignante tonen roepen een doemscenario op. Zwarte, sfeervolle riffs zweven in een loodzware elektronische doemmist. De soundtrack van een harde shot die je hoofd doet barsten. Een drug die je hersencellen bijna doen exploderen. Een inenting met een virus dat jouw hersencellen binnendringt en je in complete katatonie achterlaat. Het coronavirus zou het niet beter doen denken we.

Net die corona periode is er een beetje de oorzaak van dat de Briqueville bandleden zich moesten herbronnen – elk alleen in zijn studio – om deze plaat op te nemen. Deze herbronning heet Quelle, “bron” in het Duits. Een bron met heel duister water. Geen licht plaatje, dit gaat duidelijk een stap verder dan wat ze ons op hun eerste platen brachten. Meer elektronica op deze schijf, wat hun sound nog voller en vetter maakt. De vijver waar hun bron uit opborrelt, is eindeloos diep en donker en trekt je naar een bodem die er niet is. Een verstikkende spanning omzwachtelt je tot de laatste noot.

Deze release is volgens ons hun beste tot nu toe. En zal wel tot de betere platen van het jaar behoren ook!

Quelle komt uit op 2 oktober. Nu al in voorbestelling bij het label zelf, en in de betere platenzaak natuurlijk!