Home ReviewsAlbum Reviews F.O.D. – Sleepville (Bearded Punk Records)

F.O.D. – Sleepville (Bearded Punk Records)

by Luminous Dash

Bestaat dat ‘punkprog’? Of is het ‘progpunk’? Om maar te zeggen dat het niet zo makkelijk is om samen te vatten waar Sleepville voor staat. Dit vierde album van de punkrockers uit de omgeving van Lier, staat namelijk vol gelaagde nummers die zich niet na één luisterbeurt laten vatten.

Al vanaf de opener Sleepville Guaranteed merkten we dat dit géén gewone, aanstekelijke meebrulpunk is. Natuurlijk heb je hier en daar wat van die stukken, maar wie wat verder luistert, hoort het muzikale vakmanschap van de band. Beatlesque-invloeden wisselen af met Queen-achtige passages terwijl ook het gebruik van klassieke en progressieve elementen zorgt voor een boeiende afwisseling.

De single Annie is hier het fraaie bewijs van. De samenzang van Hans en Stijn, de progressieve metalpassages, de catchy licks en dito drums, hier is duidelijk over nagedacht. Daarnaast gaat de band op Sleepville de sociaal-maatschappelijke thema’s absoluut niet uit de weg. Elk nummer heeft wel één of andere intrigerende hook, riedel of stop die maakt dat wij hier graag onze tijd voor nemen.

Tijd nemen? Voor Punk? In dit geval zeker wel, want Sleepville is meer dan een verzameling fijne songs, het is een conceptalbum in de zuiverste zin van het woord. En hadden we de diverse muzikale lagen al genoemd? En dat dit ook nog eens verschijnt in een prachtige vinyluitgave met boek. Kosten noch moeite werden gespaard om dit concept vorm te geven.

Kurt Van Camp