Home ReviewsAlbum Reviews EVA DE ROOVERE – La Loba (V2 Records).

EVA DE ROOVERE – La Loba (V2 Records).

by Wout Meganck

Eva de Roovere heeft al geruime tijd een vaste stek in de hedendaagse Nederlandstalige muziek. Ze maakte muziek in verschillende genres op basis van ervaringen tijdens haar omzwervingen doorheen de VS. Zo maakte kleinkunst maar ook country en zelfs meer poppy muziek. Met haar nieuwste La Loba keert ze terug naar haar roots met luisterliedjes in een typische kleinkunstsetting en met klassieke, akoestische instrumenten.

De teksten zijn geïnspireerd door het boek De Ontembare Vrouw van schrijfster Clarissa Pinkola Estés. De Ontembare Vrouw is een verhalenbundel met sprookjes en verhaaltjes waarin vrouwen de hoofdrol spelen en die doorverteld werden van moeder op dochter. Naar analogie met het boek verzamelde de Roovere verhalen over vrouwen uit gesprekken met cowboys en hipsters die ze ontmoette tijdens haar reizen, maar ook door meditatie of op basis van impressies die ze opdeed in uitgestrekte woestijngebieden.

Het concept is misschien wat vergezocht maar met deze plaat solliciteert ze wel naar een prominente plaats in de hedendaagse kleinkunst. De teksten lijken wel gedichten vol mooie allegorieën. In Gewichtloosheid zingt ze: “Jij wierp een steen/In mijn rimpelloos water/ Nu is de vijver onrustig”. Het liedje gaat over iemand die haar zaakjes netjes op orde had tot alles verstoord werd door de komst van een derde. Een aanbidder?

Met deze plaat zal ze ongetwijfeld een mooie tour langs de Vlaamse theaters kunnen maken. De muziekarrangementen zijn warm en gezellig en de teksten over het vrouw-zijn zullen menigeen ontroeren.

Eva de Roovere is dit jaar twee keer te zien op Dranouter: éénmaal samen met Lenny en de Wespen op vrijdag (16.00-17.00) en éénmaal helemaal solo in de Voute op zondag (14.30-15.30).