Home ReviewsAlbum Reviews EOSINE – Coralline

EOSINE – Coralline

by Felix Sandon

Eosine won vorig jaar Concours Circuit, de Franstalige tegenhanger van De Nieuwe Lichting, Sound Track of Humo’s Rock Rally. Aan deze kant van de taalgrens loopt het helaas zo’n vaart nog niet. Daar moeten we dringend verandering in brengen, want dit viertal brengt muziek die dromerig en verfrissend tegelijk is, die het onstuimige gitaargeweld van shoegaze perfect weet in te tomen met hemelse melodieën en zang.

Dat schreven we onlangs al bij hun single Plant Healing, die uit de startblokken schiet met razende gitaren, voor de stem van zangeres Elena Lacroix opdoemt, die van heel ver weg lijkt te komen en je toch elke keer in haar web weet te strikken, hoe vaak je ook luistert. Nu is dat nummer één van de vier op de nieuwe ep van het viertal.

Opener Seashells start sluimerend, hier primeert het dromerige, het hypnotiserende. Toch houden de tintelende drums en snaren je klaarwakker anders zou je de gitaarrijke climax missen, die langzaam smeult en dan volledig ontbrandt. Ergens lazen we dat Eosine “zomaar eens het resultaat zou kunnen zijn van een innige ontmoeting tussen Beach House en Cigarettes After Sex“, maar dergelijke vergelijkingen zijn ook maar wat ze waard zijn. Laat je gewoon meeslepen door de bezwerende vocalen en atmosferische klanken van de groep.

Ciarán (uitgesproken als “Kiirann”), te consumeren met de fascinerende videoclip die Elena maakte met regisseur Simon Médard, begint als een kosmische wals die net als het heelal zelf alsmaar uitdijt. Jammer van de fade-out in de laatste seconden, die ons met beide voeten weer op aarde zet. We hadden ons nog veel langer willen wentelen in deze ruimtereis vol verrassende wendingen.

En dan is er nog afsluiter Digitaline, die vrolijk rock-‘n-rollend aftrapt, tot na een dikke minuut de Eosine-smaakmix wordt uitgestrooid en het gitaargeluid omslaat in hoog oplaaiend vuur waar niemand aan kan ontsnappen. Het enige wat we hieraan zouden veranderen, is het lang uitgesponnen en te prominente drumpatroon in het slot, dat de luisteraar uit de zorgvuldig opgebouwde sfeer haalt. Tegelijk geeft dit je zin in één ding: Coralline weer helemaal van voor af aan beluisteren.

Je ontdekt Eosine in levenden lijve op 23 juni tijdens Fête de la Musique in Sint-Gillis en op 14 juli op de festivalweide van Dour.

FACEBOOK / INSTAGRAM