Home ReviewsAlbum Reviews ENTHEOGEN – Other World (Eigen Beheer)

ENTHEOGEN – Other World (Eigen Beheer)

by Fabris Lemant

De kappers zijn al een tijd dicht wat maakt dat we enkel nog een jekker met pads ontbreken om noodgedwongen als hardrocker door het leven te gaan. “Mazout” in de hand, logo van Iron Maiden op de jas en luchtgitaar spelen, je zou er in deze tijden iets voor over hebben. Hebben we in onze jonge jaren niet allemaal eens staan headbangen op het klassieke spul van Anthrax, Slayer of Metallica? Het jonge grut metalbands doorprikt meer en meer deze clichés zonder afbraak te doen aan de klassiekers in het genre. Het Gentse Entheogen is zo een band. Op hun debuutep Other World horen we vier jonge gasten die moeiteloos progressieve metal, blackmetal, deathmetal en postrock door de blender halen en daar vlotjes mee wegkomen.

Instrumentale opener Entering The Other World kan nog even de schijn ophouden maar vanaf Fade In drukken ze het gaspedaal stevig in met potig drumwerk en fijne gitaarsolo’s. De blackmetalstem van zanger Laurens de Cock geeft het geheel nog meer body en maakt het nog wat zwaarder te verteren. Vergis je niet, de muziek die Entheogen maakt is geen hapklare brok. Een psychedelische platenhoes en de verrassing die steeds om de hoek loert doet ons vermoeden dat de band geen etiket wil opgeplakt krijgen.

Desintegration ,de derde track op de ep, is onze favoriet. Bij het drumwerk halfweg het nummer dachten we zelfs even aan Tool, bij de voorgaande tracks waren Opeth, Messhugah en Tesseract al door ons gedachten  geschoten. De ep werd gemasterd door Matthijs Quaars (drummer van Spoil Engine), die het drumwerk van Chevy Mahieu naar een nog hoger niveau tilt. De hardcore riff bij het nummer Of Rememberance blijft hangen, alleen jammer dat Entheogen halfweg overschakelt op iets wat op klassieke rock moet lijken met een synth erin. We vergeven het de sympathieke knapen, mede omdat ze al even snel terug schakelen op een  Slayer-riff om mee te eindigen. Altijd fan geweest van Tom Araya en de zijnen! Mountainous Wave sluit de ep af, dik zeven minuten lang gaat het in deze instrumentale track alle kanten op. De cohesie in dit nummer ontbreekt mede omdat er hier net iets teveel genres door de mangel gaan.

Op Other World neemt Entheogen ons mee op een rollercoaster naar de diepste krochten van de hel en terug. Het gaat bij momenten alle kanten uit maar na de rit wil je nog eens!

Stel dat bezoek aan de kapper nog maar even uit.