Home ReviewsAlbum Reviews EMILIE ZOÉ – Hello Future Me (Hummus Records)

EMILIE ZOÉ – Hello Future Me (Hummus Records)

Ze zijn natuurlijk nooit echt weggeweest maar we krijgen toch de indruk dat (mede door de corona isolatie?) het singer-songwriter bestand terug wat is aangegroeid. Een nieuwe naam (voor ons toch) aan dat deel van het muzikale firmament is de Zwitserse Emilie Zoé uit Lausanne. Zoé wordt wel eens vergeleken met Cat Power en PJ Harvey al horen we link met die laatste niet helemaal.

© Emilie Zoé

Met Hello Future Me is ze trouwens niet aan haar proefstuk toe. Zoé schreef muziek voor tv-series, theaterstukken en maakte een eigen alternatieve soundtrack voor de film A pigeon sat on a branch reflecting on existence. Daarnaast werkte ze samen met Franz Treichler van The Young Gods.

Het meeste werk op dit album is van Zoé’s eigen hand: zang, gitaar, orgeltje, piano en productie. De drums werden met plezier aangeslagen door Nicolas Pittet, en ook Louis Jucker kwam regelmatig over de vloer tijdens het maken van dit album.

Het belangrijkste instrument op dit album blijft evenwel de wat van bramen voorziene stem van Emilie. Herkenbaar, vertederend en erg direct komen de mooie poëtische teksten binnen. De muzikale omkadering is van een puurheid die ons wat deed denken aan het laatste album van het helaas ter ziele gegane Yuko (luister eerst eens naar Bruises, I Camouflage en vergelijk dat met Zoé’s Hello Future Me). Wat vuiler klinkt het op Apollo en afsluiter Volcan maar dat zijn toch eerder de uitzonderingen.

Zelftwijfel, dromen, de leegte die ons menselijke bestaan soms schaamteloos in de ogen kijkt… het zijn onderwerpen die Emilie Zoé niet uit de weg gaat en die de nummers erg herkenbaar maken. Niet dat het allemaal treurnis en om de hoek loerende depressie is dat we horen. Zoé weet haar gedachten te verpakken in soms best poppy nummers (Roses On Fire) maar het blijft toch opletten dat je niet per ongeluk een doorn in de vinger krijgt. Ja, het mag al eens pieken.

Met Hello Future Me schrijft Emilie Zoé zich bij in de immer groeiende lijst interessante, onafhankelijke muzikanten met een verhaal. Schoon plaatje!

Op 16 maart stelt ze dit album voor in de Botanique in Brussel.

FACEBOOK