Home ReviewsAlbum Reviews ELECTRONIC DEATH BLACK DOGS – Hinterland (Winter-Light)

ELECTRONIC DEATH BLACK DOGS – Hinterland (Winter-Light)

by Patrick Bruneel

Donkere, duistere en meeslepende ambient en drones, dat is zowat het handelsmerk van het Nederlandse label Winter-Light. Het kleine label heeft inmiddels een indrukwekkend ogende catalogus en een winkeltje alwaar labelbaas Mark O’Shea interessante platen die verwantschap vertonen met wat hij zelf uitbrengt, aan elke geïnteresseerde tweebenige aanbiedt.

Electronic Death Black Dogs is het alias voor de Schot . Hij bracht eerder werk uit op labeltjes als Lake, Kalpamantra en Noctivagant. Vooral zijn werk op dat laatste intrigeert ons alvast zonder dat we het eerder hoorden: het album Dismal House From The Witch House is namelijk gebaseerd op het verhaal The Dreams In The Witch House van H.P. Lovecraft.

De honderd exemplaren van die cd-r zijn nog niet allemaal bij een bestemmeling, dus onze nieuwsgierigheid zullen we waarschijnlijk zelfs met een fysiek exemplaar kunnen plezieren. Deze informatie maakte ons uiteraard des te enthousiaster voor de eerste echte fysieke release van Graham.

Donker en doomy klinken de zes nummers op Hinterland. Ze zijn een afspiegeling van het winderige, regenachtige karakter van zijn geboorteland waar overal oeroude geschiedenis, sagen en legenden en desolaatheid hoogtij vieren. Hij weet dat heel goed te verklanken in de soundscapes die hij creëert. Dreigend en intrigerend tegelijk, alle nummers mooi in elkaar overvloeiend zodat het album tot een helse tegenwindse tocht verwordt. Het is de verklanking van Schotland zoals een muzikant het kan ervaren, eentje zonder veel levensvreugde maar met des te meer speelvreugde.

BANDCAMP