Home ReviewsAlbum Reviews DISPYT – Under Tiden Jag Sålde Min Själ Till Satan (Immortal Frost Productions)

DISPYT – Under Tiden Jag Sålde Min Själ Till Satan (Immortal Frost Productions)

by Kurt Van Camp

Dat het Belgische label Immortal Frost Productions niet in kwantiteit, maar in kwaliteit investeert, begint meer en meer bekend te geraken. Waar eerder de releases van onder andere de Belgische bands Antzaat en Ars Veneficium onze nieuwsgierigheid deden groeien, bracht men met Beyond Helvete en Cryfemal ook al enkele fijne buitenlandse bands onder de aandacht. Nu is er dus het Finse Dispyt. Dit trio teistert onze oren gedurende een half uur met een compromisloze aanval blackmetal crustpunk.

Op die tijd razen er dertien nummers door. Gelukkig overstijgen ze de dertien-in-een-dozijn maat die er in het genre wel vaker voor zorgt dat plaatjes niet helemaal blijven hangen. Dat de heren de nummers in het Zweeds uitbraken, doet ook wat met de variatie. We horen beukende, recht-door-zeese riffs, gedragen door smerige bassen en rechttoe rechtaan drumwerk. Niks te moeilijk, maar heerlijk vooruit en snel, met af en toe een beetje rust middels een uitgekiende solo of tragere ritmes. We kunnen ons inbeelden dat dit live zal leiden tot heftige pits.

Wie wat meer wil weten over de teksten: uit een vertaling van de titels kunnen we opmaken dat de band vooral zingt over de gekleurde berichtgeving (Filtrera Min Världsbild), corruptie (Ditt Förvärv, Mitt Fördärv), eigen demonen (Jag Och Demonen) en de niet aflatende ‘dwang’ van mensen om elkaar te beoordelen (Sluta Döma). Wij zullen alvast het goede voorbeeld geven en ermee ophouden.

Stream