Home ReviewsAlbum Reviews DIRK. – Idiot Paradise (Mayway Records)

DIRK. – Idiot Paradise (Mayway Records)

by Wouter De Sutter

Coming up: Idiot Paradise of het nieuwe album van DIRK.. De derde plaat van de Gents/West-Vlaamse slackers na Album (2018) en Cracks in Common Sense (2020). Twee uiterst geslaagde oefeningen in het heruitvinden van de noisy gitaarsound van de nineties. Zonder helemaal retorisch te klinken twee maal goed voor catchy melodieën met oorwurm eigenschappen.

© DIRK.

Dirk. dat is net zo goed geeky jangle rock à la Weezer, als Sonic Youth-achtige ingrepen, als snoeiharde uithalen zoals Fugazi die indertijd graag etaleerde. En dat alles in één enkele song als het even kan. Of moet. Live steevast garant voor een uitbundig feestje, ook al door de ontwapenende boys next door-uitstraling van de band, wars van vedette allures.

Idiot Paradise -geslaagde titel voor een tijdvak geteisterd door complotdenkers, oorlogsstokers en alternatieve feite – wordt op 3 maart uitgebracht door Mayway Records. Met behulp van Bandcamp werden er alvast vier aperitieven geserveerd waaronder de magistraal golvende titeltrack die meer dan één aandachtige beluistering hebben kan. En opgezadeld is met een metronoomachtige bijklank want één van de gitaarlijnen heeft zowaar 145 maal hetzelfde akkoord in huis. We hebben het, 29 maal 5 streepjes nog aan toe, nageteld! Verder al te beluisteren: Half-Life, No en Alarms. Evenzeer de moeite.

De vaderlandse release show vindt, na het afwerken van enkele dates in de buurlanden, plaats op 31 maart in Brussels D.C., in de Ancienne Belgique. We hebben een klein vermoeden dat de zaak snel uitverkocht zal zijn. Don’t say we didn’t tell ya!

FACEBOOK – INSTAGRAM