Home ReviewsAlbum Reviews DIM SUN – Meteor (Eigen Beheer)

DIM SUN – Meteor (Eigen Beheer)

by Hans Vermeulen

Anders Arfvidsson (gitaar, synth) en zangeres Hanna Lepp komen uit Zweden en maken gratis ep’tjes onder de naam Dim Sun. Dit kan alvast worden afgeleid uit de backcatalogue van dit duo. Meteor is immers al de vierde ep in 6 jaar tijd. Een album kwam blijkbaar nooit ter sprake. Dim Sun brengt monotone drums, synthesizers en een fuzzy gitaarstreep in een melodisch jasje. Het moet gezegd, deze Meteor, uitgebracht vlak voor de zomer, weet ons wel te bekoren.

Dim Sum  zijn gefrituurde en gestoomde kleine hapjes die in de zuidelijke Chinese keuken vaak voorkomen, maar dit is het dus niet hé. Het is Dim Sun, met de n van ‘nauwelijks iets van terug te vinden’.  En dat is verdomd jammer want dit duo weet ons op aanstekelijke manier in vervoering te brengen.

Feit is dat ze wel van elk nummer op deze ep een videoclip hebben ingeblikt. Titelnummer Meteor opent met een sfeervolle Boards Of Canada –flair waarboven de zanglijnen van Hanna verwijzen naar Charlotte Gainsbourg. Scherpe gitaren à la Cranes geven er een keiharde lap op en zo worden we meteen in het psychedelische universum van dit Zweedse duo gezogen.

Dezelfde donkere electro wordt ingeplugd voor Anemon dat een doorslagje lijkt van Meteor, maar het blijft toch meer in Air-sferen hangen. Dimsyn II ademt de band rond het duo Godin-Dunckel overvloedig uit maar doet dit op voortreffelijke wijze. Niets gekopieerd, erg melodisch en opzwepend. Magnet en Varelsen laten Arfvidsson en Lepp dezelfde koers varen en zouden wel eens de beste nummers op deze ep kunnen zijn. Overstuurde electro die de verveeld lijkende zangpartij van Hanna draagt op een stevige herfstwind. En een plaat die crescendo gaat. Zo hebben we ze graag. Varelsen kan zeker vergeleken worden met de psychedelische muur die Moon Duo steevast optrekt.

Serpentin sluit deze erg fraaie ep op Grandaddy-esque wijze af, en ook hier komt de Charlotte naar boven bij Hanna. Mijn collega schreef in 2018 over de ep Spark dat het er eentje was om bij weg te dromen, als een kat geaaid te worden of als snoozedeuntje in te stellen op je wekker. We hebben geruststellend nieuws. Dim Sun heeft nog steeds dezelfde aaibare kat en die stelt het goed.