Home ReviewsAlbum Reviews RICHARD KREUGER – The Troth Sessions (Rockinck Music)

RICHARD KREUGER – The Troth Sessions (Rockinck Music)

by Patrick Van Hauwaert

The Troth Sessions is alweer de derde release van Rich Krueger, winnaar van het Kerville Folk Festival in 2018. The Troth Sessions is niet zomaar een nieuw album maar eerder een reeks opnames die hij maakte doorheen z’n carrière maar die om één of andere reden niet direct op een lp terechtkwamen. Een groot deel daarvan komt uit 2002, toen hij heel wat demo opnames maakte en nog een beetje op zoek was naar zijn weg in het muzikale landschap. Evengoed vind je er een song op terug uit het vorige millennium.

Nu hij, bijna 20 jaar later, deze songs opnieuw begon te beluisteren, viel het hem vooral op dat hij toen nogal veel liedjes schreef over verloren liefdes en stukgelopen relaties. Niet dat alles kommer en kwel was in die tijd, maar geef nu zelf toe: de liefde is en blijft een inspiratie bron van jewelste. En jawel, een verloren lief resulteert dikwijls in een goede song. Luister maar eens naar The One You Love. Maar er waren ook wel echt mooie momenten. Getuige daarvan True True Love dat speciaal geschreven werd voor het huwelijk van een toenmalige vriend. Een nummer dat meteen ook als single van deze plaat geplukt kan worden.

Door de jaren heen is er duidelijk veel veranderd voor deze dokter/singer-songwriter. Maar zijn goesting om muziek te maken bleef trouw aan zijn zijde. Dat Richard Kreuger niet direct de grootste ster is die we aan het muziekfirmament tegenkomen mag geen obstakel zijn om hem toch eens op te zoeken. Zijn teksten en muziek zijn altijd oprecht en recht voor de raap. In zijn thuisstad wist hij menig muzikaal hart te veroveren en stond hij met regelmaat van de klok op een podium. Straks zal dat niet anders zijn, maar intussen krijgen we The Troth Sessions om de leegte die corona nalaat wat op te vullen.

Mr. Blue Boogie