Home ReviewsLuminous Gold dEUS The Ideal Crash 20th Anniversary Edition (Universal).

dEUS The Ideal Crash 20th Anniversary Edition (Universal).

by Rudi De Bleser

Aan de vooravond van een concerten marathon in de AB komt de 20th Anniversary Edition van The Ideal Crash uit, vergezeld van een bonus disc met demo’s, live versies en rarities.

I’ll put on a movie …

The Ideal Crash is het derde album van de groep en verscheen in 1999. Het werd in studio’s in Londen, Brussel en in het Spaanse Ronda opgenomen. Het was het eerste album zonder Stef Kamil Carlens en Rudy Trouvé, maar mét Craig Ward en Danny Mommens.

Het was het eerste album met een foto op de hoes; de vorige albums hadden altijd een schilderij als cover. De stijl is geëvolueerd tot meer gepolijst en organisch. De nummers Sister Dew, The Ideal Crash en Instant Street werden als singles uitgebracht. Na dit album zou het zes jaar duren voor er een nieuw dEUS kwam: Pocket Revolution (2005). De sound van die plaat wordt goed voorbereid op The Ideal Crash: in het titelnummer en in One Advice, Space hoor je al de typische grootsere sound die ze later volledig ontwikkelen.

Zoals zoveel re-issues is ook deze plaat geremastered. En niet in de minste studio: Abbey Road. Een goede plaat klinkt nog beter, dat is de essentie van remastering. Hier is het vooral de toonscheiding die het hem doet. Wordt het groepsgeluid bij dEUS af en toe een brij of een soep waarin je alles dooreen hoort en niet weet wie nu welk geluid heeft gemaakt, dan hoor je nu duidelijk de scheiding tussen de gitaar, de viool en de keyboards. Ook de stemmen komen er veel beter door tot hun recht.

Over de bonus disc kunnen we kort zijn: afgezien van een aardige versie van Instant Street staat er niet echt iets noemenswaardigs op. Het album zelf heeft klassieke nummers en lichtjes mindere nummers. We beperken ons tot de toppers.

Zo mogelijk hét dEUS nummer staat hier in al zijn glorie en nu met nog betere klank. Instant Street is niet alleen een publieksfavoriet op de optredens, het is ook in studioversie echt onweerstaanbaar. Een charmant eerlijke Barman met romantische lyrics en een geluid dat, na de beste break ooit, opbouwt naar de onvermijdelijke repetitieve climax. Ook heel memorabel is de bijhorende videoclip die werd opgenomen in het inmiddels gesloten Café d’Anvers, de legendarische discotheek aan de Falconrui. Je ziet er onder meer Erik Kloeck in, de voormalige eigenaar van de Cartoon’s bioscoop, als politieagent. Die clip was ook een mooie oefening in straatchoreografie, als voorbereiding van Anyway the Wind Blows, Barmans filmdebuut.

Sister Dew is het verhaal van een moordenaar, verstopt in een lieflijke melodie, in de beste Velvet Underground traditie. The Ideal Crash is het eerste voorbeeld van de grootse, voortdenderende sound die ze later verder ontwikkelen en Magdalena is tenslotte weer een hartverscheurende song over relatieproblemen waar ze aan het kampvuur van Tempation Island alleen maar van kunnen dromen.

Onze tip: onmiddellijk kopen en hopen dat je nog een ticket kunt bemachtigen voor een concert.