Home ReviewsAlbum Reviews CONDOR GRUPPE – Interplanetary Travels (Condor Men Records)

CONDOR GRUPPE – Interplanetary Travels (Condor Men Records)

by SANDRA REGENT

Condor Gruppe maakt voornamelijk instrumentale muziek geïnspireerd door filmsoundtracks,  Krautrock uit de jaren ’70 en experimentele surfrock. De Belgische band bracht in 2014 hun alom geprezen debuutplaat Latituds Del Cavall uit en twee jaar later volgde Frog Bog (A Tribute To Moondog), een ode aan straatmuzikant Moondog. Met Interplanetary Travels beginnen ze aan een nieuw hoofdstuk in hun muzikale avontuur.  Het wordt een geestverruimde reis door de kosmos: welkom aan boord van Interplanetry Travels, fasten your seatbelts én vergeet je cowboyhoed niet!

De vlucht van deze kosmische trip start met Pulse.  Wow, gesproken van een perfecte keuze als opener! Bij de inzet van de eerste tonen worden we direct bij de kraag gegrepen en nooit meer losgelaten: Ennio Morricone, James Horner, David Lynch en STUFF samen in één shuttle! Spacy synths, scherpe gitaartwangs, sferische xylofoon en een intense drum die de maat zet doorheen het ganse nummer.  Een filmische science-fictioncompositie doorweven met een spaghettiwestern-melodie: Cowboys vs Aliens inclusief een melancholische trompetsolo (waarbij we zouden zweren dat we een desperado Antonio Banderas in slow motion zagen passeren). Een subliem nummer!

Tweede halte Abyss is minimalistischer, minder orchestraal en speelser maar minstens even mooi als de opener. Een afwachtend luisternummer waarbij woeste landschappen, galopperende paarden en stofwolken in onze verbeelding opkomen.  Het nummer eindigt met een onheilspellende gedistorte gitaar fade-out waardoor onze dorst naar meer alleen maar toeneemt.

The Wanderer, gooit het dan weer over een iets andere boeg: die van de stilistische mariachimuziek. Blazers en