Home ReviewsAlbum Reviews COMMANDER SPOON – Flock

COMMANDER SPOON – Flock

by Felix Sandon

In januari waren we ondersteboven van de nieuwe single van Commander Spoon, die knetterde en suisde, broeide en bezwoer, fascineerde en intrigeerde. Een glansrol was weggelegd voor de onnavolgbare Esinam, die je met haar dwarsfluit meenam door de mist naar een plek die alleen zij wist liggen. En dat was dan nog maar de eerste aflevering van een vijfdelige saga, die we nu als ep gepresenteerd krijgen.

In Episode 2 kondigt de saxofoon (of is het klaroengeschal?) de komst van Tristan aan. De sirene die ons drie jaar geleden zo bezwoer met Delidomia, doet het hier opnieuw: enkel zij kan dingen zingen als “Transform me into a liquid and drink me up”, terwijl zij vervelt van schuchtere nimf tot koningin van de nacht en je meesleurt naar een bos waarin je maar al te graag verdwaalt.

Episode 3 is het langste nummer van de ep. Over gastartiest Shungu lezen we her en der dat hij een enthousiasteling van analoge synthesizers is en een eindeloze vinylcollectie bezit. Zijn vingerafdruk is duidelijk te horen, want na een rustig begin bevinden we ons plots in een universum opgetrokken uit funky klanken. Elk detail is hier van tel, als elke penseelstreek in een schilderij. En wat zouden we hierop graag op een zweterige zomeravond uit ons dak gaan.

De storm gaat even liggen op Episode 4, tot er weer rimpelingen in het water verschijnen die langzaam aanzwellen tot een draaikolk. Daaruit komt Miss Angel tevoorschijn, wiens wervelwind aan nonsensvrije raps over haar “Way to greatness” we eens graag rustig willen lezen, omdat het zonde zou zijn een flard verloren te laten gaan. En hoe geconcentreerd je ook luistert, voor je het weet heeft een klaterende gitaar het voorplan betreden, om ten slotte op te gaan in een zinderende climax.

De epiloog Premier Mars reserveert ook een hoofdrol voor de gitaar. Toch ontbreekt er iets in dit nummer. Na vier episodes vol verrassingen en kruisbestuivingen met zoveel verschillende genres, is dit net wat te gewoontjes om als afsluiter van deze ep te dienen. Dat krijg je dan als je de lat zo hoog legt als Commander Spoon doet.

FACEBOOK / INSTAGRAM