Home ReviewsAlbum Reviews CHRIS CARTER – Electronic Ambient Remixes One (PIAS)

CHRIS CARTER – Electronic Ambient Remixes One (PIAS)

Chris Carter mag gezien worden als één van de peetvaders van het industriële muziekgenre. Als medeoprichter van de groep Throbbing Gristle heeft hij een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de elektronische muziek. Carter zette zijn carrière verder met Throbbing Gristle collega en partner Cosey Fanni Tutti als Chris & Cosey. De muzikale invloeden van Carter zijn zelfs nu nog bij heel wat hedendaagse elektronische releases merkbaar. De originele versie van Electronic Ambient Remixes One werd in het jaar 2000 uitgebracht.

De ambient bewerkingen op Electronic Ambient Remixes One zijn afkomstig uit Carters vroege solowerk en uit radicale bewerkingen van enkele Throbbing Gristle nummers. Carter haalt nu voor de tweede keer de kaasschaaf boven en transformeert de nummers tot dromerige en sfeervolle ambient tracks die dezelfde rust uitstralen als het werk van ambient grootmeester Brian Eno. Wie denkt dat het maar een gewone remix is, heeft het mis. Hier en daar zijn er wat herkenbare elementen van de originele nummers te bespeuren maar de context en inhoud leunt heel dicht aan bij de Library Sound Edition reeks die Chris & Cosey onder de alias CTI in de jaren 90 uitbrachten.

Electronic Ambient Remixes One is een hypnotiserende ambient uitgave gedistilleerd uit experimentele analoge opnames (origineel op tape) van de jaren 70 en 80. Deze opgepoetste release is de voortzetting van een heruitgavecampagne die begon met Carters solo boxset Miscellany in 2018. Er komen dus nog interessante elektronische snoepjes onze richting uit.

De liefhebbers van Brian Eno, Aphex Twin en The KLF zullen deze zwoele en rustgevende door dub beïnvloedde ambient met plezier verorberen.

FACEBOOK