Home ReviewsAlbum Reviews CATBUG – Musjemeesje

CATBUG – Musjemeesje

by Stefan Schemmann

Laten we het met een verrekijker bekijken. Net als Catbug, die haar vogelobservaties en de bijbehorende emoties en ervaringen op deze of gene manier in liedjes heeft vertaald. Het album werd voorafgegaan door de singles Mountainsong en Bob. Daar hebben we het al over gehad. En nu stilte alsjeblieft! We luisteren naar de plaat Musjemeesje en willen niet dat de ervaring verstoord wordt. Op haar debuutalbum Universe stonden slechts een paar Nederlandstalige nummers, hier staat slechts één Engelstalig nummer op. Kunnen we hier dichter bij Catbug komen omdat ze haar eigen taal zingt?

Bij Kievit begrijpen we de vergelijkingen met Joni Mitchel al. Gewoon prachtige songwritermuziek met af en toe een jazzakkoord. Pak je deken, ga in een weitje zitten en kijk om je heen. Meer heb je niet nodig. Misschien reizen we in gedachten wel terug naar onze eigen kindertijd, naar die lichtvoetigheid. Catbug neemt ons bij de hand. En dan vertelt ze ons het verhaal van de Torenvalkje. We hebben het al eerder gehoord, maar het klinkt nog beter als het tweede nummer op een plaat. Wat valt er te zeggen over de Reiger?

Hier wordt ons verteld over een koudere dag. De deken ligt uitgespreid voor de open haard. Tijd voor intieme verhalen. Misschien een kopje thee. De oude piano wordt weer tot leven gewekt. Er is ook ruimte voor een koor. We denken terug aan Joanna Newsom. Dat bepaalt de sfeer van het nummer. Braamsluiper klinkt niet veel anders, maar meer als het volgende hoofdstuk in hetzelfde boek.

De hele plaat klinkt folky en coherent, als een plek die je je nooit hebt voorgesteld maar waar je eigenlijk ook niet weg wilt. Op het Winterkoninkje wordt een banjo gespeeld als variatie. Dit brengt ons nog verder in die aangenaam vreemde sfeer die bijvoorbeeld ook The Letting Go van Bonny Prince Billy kenmerkt. Net als hij zou je kunnen zeggen dat Catbug niets minder dan het begin van de herfst muzikaal begeleidt. Als je van alle freakfolkplaten uit de jaren 2000 hield, zul je ook van de muziek van Catbug houden.

De andere liedjes van Musjemeesje nemen je nog verder mee het sprookjesbos in. Daar verandert de tijd en je perceptie. Deze herfst zal anders zijn dan alle voorgaande. Luister maar. De rest komt vanzelf.

Misschien brengt het feit dat ze nu in het Nederlands zingt ons niet dichter bij Catbug. Maar we komen wel dichter bij onszelf.

22/10 – Botanique, Brussel – album release
08/11 – Stadsschouwburg Mechelen, Mechelen – support Bert Dockx band