Home ReviewsAlbum Reviews BYSENSES – Multiple Directions (Littl’ antenna Records)

BYSENSES – Multiple Directions (Littl’ antenna Records)

Didier Dewachtere laat zich inspireren door grootheden als Vangelis, Klaus Schulze, Tangerine Dream en Franse synthesizertovenaar Jean-Michel Jarre. Op Multiple Directions diept hij zijn fascinatie voor de Berlijnse School op een toch wel verrassende manier verder uit. BySenses liet al eigenzinnige benaderingen van zijn elektronische muziek horen op zijn vorige releases. Wie dacht dat het vat leeg was na zijn inspirerende album MonoCHROOM, heeft het dus mis.

Dewachtere tapt wel terug uit het Berlijnse School vaatje maar vlecht heel wat interessante elementen in zijn nummers. Het album start met rustige brok downtempo ambient van ruim twintig minuten waarin etherische koorsamples samensmelten met soundscapes en zachte beats. Het wordt al onmiddellijk duidelijk dat Multiple Directions een stevig elektronisch vlot is dat geen zin heeft om zich te laten vastlopen. Dewachtere slaagt erin om onze aandacht vast te houden tijdens het eerste nummer. Hij houdt dan de ingetogen elektronica voor bekeken en laat dan de sequencers en beats spreken tijdens het intrigerende kosmische getinte Vous êtes la?, waar de extra toegevoegde drums door Frakke Zero One (DOZband) in handen genomen worden.

Het bloed van BySenses kruipt dan ook nog eens waar het niet gaan kan met een ode aan Klaus Schulze (With Love … zu Klaus). Dewachtere wist de drummer van Schulze te strikken voor dit nummer. Niemand minder dan Tommy Betzler (P’Cock) doet de vellen trillen op dit pure Schulze destillaat. Als toemaatje krijgen we nog een sterk fragment van het MonoCHROOM Live@Hannekesnest optreden met Peter Moorkens (Onsturicheit) als experimentele snarenplukker. Multiple Directions is een heerlijk uurtje elektronische muziek van eigen bodem dat niet alleen digitaal maar ook op cd te verkrijgen is op de Bandcamp pagina van BySenses.  Multiple Directions is een dikke aanrader voor de liefhebbers van elektronische muziekjes.

ANTENNA FESTIVAL / BANDCAMP