Heeft Butsenzeller – Geert Budts volgens zijn geboorteakte – in de Vlaamse ondergrondse nog wel een introductie nodig? Vooruit dan maar. De Antwerpse drummer, producer en elektronicaverslaafde speelt al sinds eind jaren zeventig in tientallen bands, in heel diverse genres. Om er slechts enkele te noemen: Traktor, The Scoundrels, Scale Sheer Surface, A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen, Dottir Slonza, Hersencellen, en natuurlijk DAAU.
Dat zijn discografie zo uitgebreid is als de hemel breed, is dan ook geen verrassing. Daar voegt hij deze maand, op het Jezus Factory label, een nieuwe release aan toe – als 7-inch én digitale download. De man is onlangs namelijk 50 geworden. Op zijn kersverse ep Half A Century blikt Bootsie terug op een halve eeuw van leven, feesten, rebelleren en een voorliefde voor jazz, punk en elektronica.
Voor de titeltrack kreeg Bootsie hulp van jazzvrienden Simon Beeckaert (bas) en Benjamin Hermans (saxofoon) van het Bear Guts Trio. Dat maakt dat Half A Centuryeigenlijk een Bear Guts Trio nummer is, want niemand minder dan Bootsie zelf vervolledigt deze jazzformatie achter de drums. Atmosferische drone schept de onheilspellende sfeer die we bij Butsenzeller gewoon zijn. Langzaamaan scheppen de verschillende instrumenten een lekker potje relax-jazz. Naar het einde toe wordt via parlando gemijmerd over een halve eeuw rondlopen op deze planeet en dat hij alles bij elkaar genomen best gelukkig is, waarna de instrumenten weer op adem komen.
Met Vote Shut Up Work Consume – een eerlijke verkiezingsslogan als je het ons vraagt – zoekt Butsenzeller dan weer zijn duistere dansbare kant op. Het is zeker niet zijn eerste protestsong met een hoek af. Deze knetterende punksong in industrial modus is een samenwerking met Gerry Vergult (Fred Angst van Aroma Di Amore), die vlijmscherpe gitaar en pulserende bas voor zijn rekening neemt, terwijl Bootsies nageslacht Melvin en Nena mee aan de zang gaat. De titel is een woest mantra om live luidkeels mee te brullen. Een behoorlijk opwindende song.
Butsenzeller toont ons zijn meest gevoelige kant op de afsluiter van de ep, waarop hij zich volledig overgeeft aan drie vuile gitaarakkoorden en Isabel, de vrouw van zijn leven. Isabel is een goudeerlijke en smoorverliefde popsong, en eentje die nog lang in ons hoofd blijft nazinderen.
Pre-order kan via deze link. Dan krijg je er ineens een hoop remixen bij van Vote Shut Up Work Consume. Zo smeert Drawings In Sounds de op zich al volle boterham met een dikke laag claustrofobische elektro, terwijl Gerry Vergult met zijn Zool.-remix voor bombastische techno gaat die het midden houdt tussen Front 242 en Moby. Diezelfde gevaarlijke urgentie vinden we terug bij de remix van Patrick Delabie, Bootsies bandgenoot bij Scoundrels. Het Nederlandse duo Staatseinde geeft Vote dan weer een rustiger synthpop-timbre. Bij de laatste remix neemt Butsenzeller zichzelf liefdevol onder handen, met knipoogjes naar Talking Heads en Gang Of Four en een hoofdrol voor zijn kinderen.
De ep wordt voorgesteld in Gitanes, en wel op 28 juni.