Home ReviewsAlbum Reviews BRIQUEVILLE – IIII (Pelagic Records)

BRIQUEVILLE – IIII (Pelagic Records)

by Yves Van der Straete

MDMA (aka XTC) stimuleert de afgifte van serotonine in de hersenen waardoor zowel bewustzijnsveranderende als oppeppende effecten optreden. Waarneming en geluid wordt intenser. Je voelt je warmer, opener, intiemer, verliefder, ontspannen, empathisch… een compleet gevoel van euforie komt over je heen.

Endorfine, serotonine, adrenaline, oxytocine, wij gaan voor ‘briquevilline’. Onversneden graag.

Wij zetten geen masker op zoals de leden van Briqueville die nog altijd incognito door het leven gaan vanachter hun donkere gewaden en maskers. Als dealer is het misschien beter dat niemand je kent, zodat je ongestoord verder kan doen. Laat verdelers van brol maar tegen de lamp lopen en hun straf uitzitten, dealers van hemelse helleklanken moet je gerust laten zodat ze hun brouwsels op ons kunnen loslaten.

Briqueville IIII voert je vijf nummers lang van Akte XVI tot en met Akte XX langs de barricaden van postmetal tot de psychedelische donjonvijvers van het Fort van Steendorp. Op de vierde schijf van de mannen (denken we toch) uit het Waasland horen we wel verandering. Voor het eerst in hun oeuvre horen we stemmen, niet uit het hiernamaals of uit de onderwereld (alhoewel) maar echte zangpartijen. Komt hiermee voor het eerst iemand van achter één van de maskers tevoorschijn? De toekomst zal het uitwijzen.

Pertinent aanwezig zijn ook rijke soundscapes vol keyboards die meer structuur geven aan de klank van de groep die vroeger al redelijk vettig was. Is de band volwassen geworden? Puristen zullen misschien vinden dat ze afwijken van hun typische geluid. Ze groeien, en groeien brengt verandering. Ons land is een kweekvijver van postmetalgroepen van de bovenste plank. Bands als Amenra, Psychonaut of Pothamus zijn in hetzelfde absynthvat gevallen.

Briqueville toont zich van een andere kant. Akte XVI is van het beste dat we de laatste jaren hoorden. En niet enkel in het genre, maar ver erbuiten. Zacht beukend op orkaankracht komt het nummer binnen als een magische, pulserende drone die in je bloed blijft zitten. Een groots album dat voor ons nu al tot de beste van het jaar behoort!

Briqueville IIII verschijnt op 3 november bij Pelagic Records en kan je nu al voorbestellen.

Wil je één van de beste acts in ons land live aan het werk zien? Kom dan op 9 november naar de albumvoorstelling in de Botanique in Brussel.

FACEBOOK / INSTAGRAM / BANDCAMP