Home ReviewsAlbum Reviews BONG-RA – Meditations (Tartarus Records)

BONG-RA – Meditations (Tartarus Records)

Bong-Ra is waarschijnlijk wel de bekendste naam waaronder Jason Köhnen (Mansur, Celestial Season, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble) zijn hutsepot aan grensoverschrijdende producties uitbrengt. De Nederlander heeft sinds jaren een eigenzinnige en typerende stijl ontwikkelt waarbij hij cross-over reeksen van genres in zijn composities duwt die een rol hebben gespeeld in zijn muzikale ontwikkeling. Köhnen verhakkelt metal, gabber, jazz, rave, jungle, breakcore, dubstep en elektronica tot een avontuurlijke blok met energetische muziek.

Sedert zijn vorige werkje Antediluvian (dat ook op Tartarus Records uitkwam) laat Köhnen zijn ratelende breakcore beats en percussie achterwege. Meditations richt zich vooral op een experimentele vorm van sluimerende doom die gepeperd wordt met dark jazz structuren. We krijgen hier vier boeiende nummers voorgeschoteld met logge bassen, vervormde gitaarklanken, grimmige koren en krachtig drumwerk van Eugene Bodenstaff. De intense geïmproviseerde saxofoonuitspattingen zijn van niemand minder dan Colin Webster die we ook regelmatig tegenkomen op het werk van onder andere Dirk Serries, John Dikeman en Kodian Trio.

Meditations gidst ons door een wereld vol sinistere sferen met duistere geluidsweefsels. De mystieke ambiance wordt nog eens extra versterkt door flarden achtergrond elektronica en de klanken van de oud (snaarinstrument uit het Midden-Oosten) van gastmuzikant Dmitry el Demerdashi. Bong-Ra toont nogmaals zijn waanzinnige veelzijdigheid en weet steeds opnieuw te verrassen met fascinerende en beklemmende muziek. Grenzen verleggen doe je maar pas als je zelf laat horen dat er geen grenzen zijn. Köhnen maakt muziek die zich steeds vastkleeft aan de zintuigen van de iets ruimer denkende muziekliefhebber. Wat een plaat zeg.