Home ReviewsAlbum Reviews BONFIRE LAKES – Leaves (Eigen beheer)

BONFIRE LAKES – Leaves (Eigen beheer)

by Gert Vanlerberghe

Het Limburgse sextet Bonfire Lakes, de band rond singer-songwriter Marino Roosen, levert zijn eerste album Leaves af. Het knappe artwork van de plaat is van Toon Delanote.

Op dit meer dan degelijke debuut creëren de Limburgers een broze Americana-sfeer in negen liedjes om je aan te warmen. Naast tedere harmonieën wordt af en toe ook uitgehaald. Gierende gitaren zorgen bij momenten namelijk voor een gedoseerde portie dramatisch effect, die relatieve afwisseling garandeert. De goedgemutste, maar melancholische liedjes geven hoop in een wereld vol manipulerende vrouwen, rondspokende geliefden en dierbaren die sterven. Kortom, het leven. De troostende muziek suggereert echter dat er zelfs bij het meest bittere afscheid altijd wel dat lichtpuntje is, een hemel vol zelfs.

Slechts zelden durft een nummer ook voorbij de 4 minuten te kruipen, zoals onze favoriet Imploding, waarin de vertederende zang van Sarah Pepels het halverwege van Marino overneemt, waarna ze in samenzang verder gaan. Het resultaat is een duurzame pot ontroering die de andere acht vuurvliegjes op de plaat overstijgt, de song neemt zijn tijd en dat hebben we wel eens graag.

Jonathan & Marjory weet dezelfde haast magische sfeer vast te houden, en daar heeft Bonfire Lakes deze keer minder tijd voor nodig. Een dreigende elektrische gitaar en beklemmende violen houden ons bij de les. Ook het korte Two Sisters steekt erbovenuit, met weer die zalvende samenzang. Verder bevat opener Women een meeslepende gitaarsolo om U tegen te zeggen.

Bijzonder origineel klinkt het allemaal niet – we moeten vaak denken aan Wilco, Bright Eyes, Sophia, Starsailor, stuk voor stuk puike referenties natuurlijk. Excelleren op platgetreden paden is echter een nobele kunst. De band heeft zijn invloeden en die zijn in een mooie plaat gegoten. Leaves is een open haard in februari en een kampvuur in augustus, een album om te beluisteren en blijven beluisteren.

Wie zich ook live wil laten overrompelen door deze innemende band, kan op vrijdag 23 maart in Café Café in Hasselt terecht. Dan wordt Leaves aan het grote publiek voorgesteld.