Home ReviewsAlbum Reviews BODEM – Kleine Mars

BODEM – Kleine Mars

by Serge Timmers

“Verandering van spijs doet eten”, zeggen ze soms. En ook, “soms moet een mens eens zot doen”. Dus, na al het (death) metal geweld, storten we ons eens lekker in de wereld van jazz want ook daar zijn pareltjes te vinden. Neem nu dit avontuurlijk plaatje van het Antwerpse Bodem. Opgericht door saxofonist Adia Vanheerentals, met gitarist Willem Malfliet en Anke Verslype op drums. Dit trio beweegt zich ergens tussen de verhalende jazz uit Scandinavië en de free jazz die hier en daar zenuwslopend te werk kan gaan. Met hun album Kleine Mars willen ze nu naam maken in de jazz-scène.

Op Kleine Mars kan je tien nummers vinden. Het begint allemaal redelijk braaf met Al Dan Niet Zeker en het vrolijke Sas. Vanaf dan lijkt het of de groepsleden warmgelopen zijn. Ze schudden de schroom van zich af en we krijgen pure jazz voorgeschoteld. Het titelnummer Kleine Mars en voorganger Blabla dwepen al met ietwat nerveuze free jazz, waarbij de saxofoon bij momenten heftig te keer kan gaan. Op Snoep mag het allemaal een tikkeltje rustiger, wat resulteert in een experimentele maar aangename luisterervaring.

Een ding is zeker: Bodem zal zich niet bezondigen aan commerciële of easy-listening jazz. Hun ding is experimenteren met ritme, toon, melodie en klank. Soms kan het klinken alsof de drie bandleden gewoon naast elkaar doorspelen, alsof ze eigenlijk verschillende composities aan het spelen zijn maar ja, dat is jazz. Op andere momenten, en die zijn dan weer legio, voel je de magie en het speelplezier. Soms is het plezierig en uitbundig (Huppel), soms donker en ingetogen (Tino), soms heftig en overstuur (Pompom).

Hoe dan ook, je merkt dat er klassemuzikanten aan het werk zijn, én dat die niks liever doen dan samen muziek maken. Goed, het is geen alledaagse muziek en zeker niet altijd gemakkelijk verteerbaar maar wel verhalend en meeslepend. Dat is ook wat Nicolas Rombouts, oprichter van het splinternieuwe label Mokuhi Sonorities wil bereiken. Dit is alvast een veelbelovend voorsmaakje van wat we nog van dit label gaan kunnen verwachten in de toekomst.

Facebook Instagram Bandcamp