Home ReviewsAlbum Reviews BLACK SIGMA – Lost (Eigen Beheer)

BLACK SIGMA – Lost (Eigen Beheer)

Wat zijn we op muzikaal gebied toch rot verwend in ons land. De explosie aan releases laat er geen twijfel over bestaan dat het huidige virustijdperk, ondanks het volledig lam liggen van alle culturele activiteiten, de creativiteit van de (zogezegde) slaapkamerartiesten waanzinnige proporties doet aannemen. Black Sigma verrees begin 2020 uit een mislukte reünie van de Belgische atmosferische black metal band Avatar die in 1996 het iconische underground album …Memoriam Draconis uitbracht.

Black Sigma is het éénmansproject van Avatar gitarist Jeroen Van Gorp. Na twintig jaar nam hij de gitaar terug ter hand om een nieuw muzikaal verhaal te vertellen dat vorm kreeg met zijn eerste solo release Lost. Laat ons duidelijk vermelden dat Black Sigma (buiten wat gitaarlicks) totaal niet te vergelijken is met Avatar. Van Gorp boort eigenzinnig de atmosferische darkmetalbron aan en weeft een gedetailleerde verscheidenheid van metal stijlen in zijn werk. Lost staat bol van lekkere riffs en gitaarsolo’s die in een atmosferisch en spookachtig synthesizer sausje geserveerd worden. Van Gorp gromt, kreunt en fluistert zijn psychotische verhalen van pijn, duisternis en lijden in deze gevarieerde portie intelligente dark metal.

Lost bevat heel wat elementen uit de gothic metal en kruist daarbij ook het pad van Paradise Lost (ten tijde van Icon, Draconian Times) en van Theatre Of Tragedy (Velvet Darkness They Fear, Aégis). De sfeer die Black Sigma met Lost verwekt is luguber van aard en hoest vlaagjes duistere melancholie uit het rijke metal verleden op. Van Gorp is verantwoordelijk voor alle instrumenten en vocalen. Hij maakt van de totale vrijheid gebruik om zijn duistere dampen van wanhoop te verfraaien met enkele bezinnende pianostukjes. De tot in de puntjes uitgewerkte tracks en heldere productie van het Zweedse MO Metal Productions katapulteren Lost in de hogere kwaliteitsschuif van het genre. Lost is gewoon een heerlijke darkmetalplaat van eigen bodem. Een dikke aanrader.