Home ReviewsAlbum Reviews BEND THE FUTURE – Sounds So Wrong (Tonzonen / Soulfood Music)

BEND THE FUTURE – Sounds So Wrong (Tonzonen / Soulfood Music)

by Bootsie Butsenzeller

Fransozen die op het Duitse label Tonzonen hun exploten mogen releasen en zowel met bandnaam als titel van hun derde album tipjes van de sluier oplichten.

De toekomst en grenzen van de muziek worden inderdaad serieus verkend en verlegd in deze progressief pruttelende kookpot. Het woord progressief wordt dan ook vaak verkeerd geïnterpreteerd zodat het voor velen erg fout gaat klinken, dat hebben ze alvast met enige humoristische zelfspot goed begrepen. Nu zijn ze bij ons evenwel aan het goede adres wat geoefende oren voor experiment en genre-crossovers betreft.

We krijgen jazz, die zich het meest manifesteert in piano akkoorden én gitaar en saxsolo’s, funk/rock grooves, elektronische sequenties, Oosterse melodieën en vakkundige tempo en ritmewisselingen. Soms iets te gladjes, soms ook lekker noisy. Zappa is dan uiteraard de gedoodverfde naam die bij velen zal vallen als ze dit album ten gehore krijgen. Ver van de waarheid (al bestaat de absolute waarheid natuurlijk niet) zit het niet. De stijloefeningen en virtuositeit hebben ze zeker met maestro Frank gemeen, en ze gaan er uiterst smaakvol mee om. Toch zitten er genoeg persoonlijke hedendaagse toetsen en emotie in om niet te hoeven spreken van copycats.

Single en opener Desert Eagle zet je al meteen op het verkeerde been door aan te vangen met gitaar en vocalen vervaarlijk balancerend op het randje van totale meligheid, tot sax en keys de melodie overnemen gedreven door een zalig gedrumde breakbeat.

Afluiter Now Is The Moment is dan de andere track die écht gezongen wordt, daartussen worden vocalen enkel gebruikt als extra inkleurend instrument. Uiteraard moeten we weleens denken aan progrockhelden als daar zijn; Yes, Kansas, Genesis en King Crimson maar het zijn vooral de eigen(tijdse) smoel en de wereldse invloeden die het hem doen bij deze band.

Het begrip ‘fout’ wordt dus een beetje in het gezicht uitgelachen door het te gebruiken en te verbuigen tot avontuurlijk muzikaal grensoverschrijdend gedrag. Want dan mag het gelukkig nog wel.

Vinyl liefhebbers kunnen hun gading vinden in de webshop van Tonzonen ! Streamers op Spotify.