Home ReviewsAlbum Reviews ASTODAN – Bathala (Dunk! Records)

ASTODAN – Bathala (Dunk! Records)

by Fabris Lemant

Men weze gewaarschuwd met Bathala van Astodan heeft het fijne Dunk! Records een straffe release klaarstaan waar menig postrockliefhebber in coronatijden koude rillingen zal van krijgen. De plaat komt twee jaar na hun op gejuich onthaalde Ameretat release uit.

De band start postrockgewijs rustig om algauw alle registers open te trekken tot de versterkers vuurrood aangeven. Opener Hukleban doet ons in het eerste gedeelte van de track sterk denken aan The Sea Is Dying van Steak Number Eight, maar algauw ontdek je de eigen smoel die Astodan zeker heeft. De zes tracks op deze plaat klokken zelden af onder de acht minuten en nemen je mee op een trip in de denkwereld van dit Antwerpse vijftal. Het is een traag, meeslepend proces maar eens de vulkaan openbarst en de lava spuit, is er geen houden meer aan. Fans van Mogwai, Pelican, Explosions In The Sky en Amenra (jawel) zullen deze plaat zeker weten te pruimen. Angst en hoop gaan hand in hand in de dreigende wereld van Astodan.

Op onze favoriete track Likha neemt het drumwerk een prominente rol in en valt de sterke productie van deze plaat op. De mooie balans van soundscapes en elektronica met de stevige uppercuts van postmetal zullen zowel fans van Duyster als metal over de streep trekken om deze act te gaan bekijken op één of ander festival. De band zet ook in op het visuele aspect waarbij kunstenaar Joris Silverans voor iedere track een schilderij maakte. Met postrock heb je soms het gevoel dat het een beetje oude wijn in nieuwe zakken is, maar Bathala van Astodon is dat soort wijn dat ze in de donkerste krochten met plezier naar binnen kappen.

De plaat komt uit op 3 april op Dunk!Records in Europa en in de VS via A Thousand Arms. Wie een collectors box vinyl ( in een mooi houten kistje) wil, is er nu al aan voor de moeite.

Fabris Lemant