Home ReviewsAlbum Reviews AQUASERGE – The Possibility of a New Work for Aquaserge (Made To Measure Vol. 46 – Crammed Discs)

AQUASERGE – The Possibility of a New Work for Aquaserge (Made To Measure Vol. 46 – Crammed Discs)

Het Brusselse Crammed Discs label blies met haar veertig jarige bestaan dit jaar de Made To Measure series nieuw leven in. Na het fijne elektronische werkje van Nova Materia (MTM Vol. 45) krijgen we met MTM Vol. 46 totaal iets anders op ons bord geserveerd. Aquaserge is een Frans avant-garde rock collectief dat zich in het genre overschrijdende spectrum nestelt. Op The Possibility of a New Work for Aquaserge (de titel is geïnspireerd op een muziekstuk van Morton Feldman) laat de groep zich inspireren door vier belangrijke, atypische en eigenzinnige figuren van de hedendaagse klassieke muziek uit het midden van de twintigste eeuw (György Ligeti, Giacinto Scelsi, Edgard Varèse en Morton Feldman).

Aquaserge gaat met dit album de uitdaging aan om rockmuziek met avant-garde uit het klassieke genre tot een nieuwe brok grens vervagende gekheid te verwerken. Om de interpretaties van de vier componisten een eigen Aquaserge-smoel te geven, werd de groep uitgebreid tot negen muzikanten. Het collectief construeert hierdoor een hybride muzikale vormgeving van klassieke muziek (avant-garde) met rockmuziek. In dit balsturige concept worden flarden jazz, elektronica en experimentele adaptaties verweven. Wie de hedendaagse componisten en hun muziek een beetje kent, zal merken dat Aquaserge hun stijl en de daarbij ontstane sfeer op een indrukwekkende wijze in hun uitspattingen integreert.

De experimenten op The Possibility of a New Work for Aquaserge zijn veelzijdig en van uitstekende kwaliteit. Zo wordt er ook vocaal werk geleverd op Un Grand Sommeil Noir (tekst van Paul Verlaine) en op de twee versies van het melancholische Only (Morton Feldman – R.M. Rilke). Aquaserge geeft aan de Edgard Varèse interpretatie een jazzy Frank Zappa draai. Logisch, Zappa was niet alleen een grote fan van de Franse componist. De muziek van Varèse had ook een enorme invloed op de composities van deze Amerikaanse artiest. Aquaserge musiceert er met Hommage Á Giacinto Scelsi  sonisch en dreigend experimenteel op los en eert Morton Feldman met een ruisende improvisatietrack vol kabaal en opzwepende toeters. The Possibility of a New Work for Aquaserge sluit af met twee uitdagende resonanties gewijd aan György Ligeti, één van de meest toonaangevende figuren van Europese avant-garde.

Aquaserge ramt, stampt, dampt en experimenteert gedreven door op dit album. De band zoeft als een geoliede machine door een fascinerende geluidswereld met knappe inzichten. Dit verslavend spul is een ware must voor de liefhebbers van grensverleggende muziek.