Suspended is het derde album van URBEX en meteen ook de eerste live opname in hun vijfjarige bestaan. Voor het repertoire van Suspended liet Antoine Pierre zich inspireren door de atmosfeer van Miles Davis’ iconische plaat Bitches Brew die dit jaar haar vijftigjarig bestaan viert. Suspended werd opgenomen in Flagey in januari 2020 tijdens hun eerste publieke voorstelling.
Van oorsprong is URBEX een sextet rond drummer en componist Antoine Pierre. Naast Bram De Looze (piano), Bert Cools (gitaar), Jean-Paul Estiévenart (trompet), Félix Zurstrassen (bas) en Fred Malempré (percussie), werd de band voor deze release uitgebreid met nog drie andere topmusici: Ben Van Gelder (altsaxofoon/NL), Reinier Baas (gitaar/NL) en Jozef Dumoulin (Fender Rhodes).
URBEX staat voor “Urban Exploration”, wat de fascinatie met de esthetiek van oude gebouwen die met de tijd worden aangetast, betekent. Denk aan vergeelde muren, afbladderend behang, beschimmelde deuren, gebarsten ramen en alles wat met stedelijk verval in je verbeelding opkomt. Antoine probeert die inspiratie door te trekken in zijn muziek. Hij laat zich erdoor beïnvloeden en laat deze levendige, verlaten, gestructureerde, chaotische stedelijke invloeden mee vorm geven aan zijn muziek.
De muziek klinkt zoals verwacht groovy, opzwepend, bruisend en jong. Soms als in een trance, maar vaak opbouwend naar een climax, waardoor de luisteraar mooi wordt meegenomen in hun verhaal. Antoine creëert vaak heel gelaagde arrangementen die vanuit een meer obscuur pallet worden ontwikkeld tot muzikale extases.
“But there is more than meets the eye” of eerder “the ear”. De plaat opent met twee knallers van nummers die ondersteund worden door een ontzettend solide groove. Deze stukken, Steam en Obsession, steunen op een vrij klassieke opbouw wat betreft thema en soleren. Vervolgens neemt het album een andere wending met Abstract: Peace, What U Expect, Abstract: Tide en Feather. Deze stukken zijn eerder opgebouwd rond klank texturen, waardoor ze sterk contrasteren met de twee eerste nummers. Deze eerder onverwachte omschakeling is best verrassend. Enerzijds doet ze denken aan Bitches Brew maar net door die wending, roept ze ook beelden op van andere bekende platen als Trust of Light As A Feather die in de jaren 70 verschenen, na Bitches Brew.
Na Feather ondergaat de plaat opnieuw een metamorfose en neigt de muziek terug meer naar kant en klare grooves zoals bijvoorbeeld in You Nod But You Ain’t, waarop heel strak wordt samengespeeld, het tempo duidelijk hoger ligt en we Reinder Baas een verbluffende gitaarsolo horen spelen. Vervolgens krijgen we een drumsolo die ons leidt naar de afsluiter van het album Sound Barrier, waar we het eerder al over hadden.
Voor de mensen die URBEX kennen van hun vorige werk is dit album absoluut een aanrader. Het is in zekere zin een verdere uitbreiding van hun klankpalet. Aan de ene kant door de instrumentatie die andere mogelijkheden met zich meebrengt. Aan de andere kant doordat het album van een ander uitgangspunt vertrekt: Bitches Brew.
Suspended klinkt als een nieuw, spannend verhaal met heel verrassende wendingen. In het kader van ‘hulde brengen aan’ of ‘beïnvloed worden door’ Bitches Brew, creëert URBEX een bepaalde verwachting. De band slaagt er mooi in om in dezelfde lijn van klank, samenspel en mindset te werken. Het resultaat wordt echter nog naar een niveau hoger getild doordat niet zomaar een idioom gekopieerd wordt maar ze net hun eigen ding doen met de composities. De muziek is ontzettend technisch en klinkt op sommige punten nog heel fris door de keuzes die gemaakt werden. Het resultaat is prachtig en de heren van URBEX zijn meer dan geslaagd in hun opzet.