Home ReviewsAlbum Reviews SWEATS – Sweats (Eigen Beheer)

SWEATS – Sweats (Eigen Beheer)

Ze stellen zichzelf uitdagend voor, na de eerste twee singles die we van dit viertal te horen kregen: “Sweats, rechtstreeks uit je middenklassekelder, brengt zware oestrogeengestookte beats met een pittige saus van attitude en punk die gekrompen zijn in de heetste sappen.” En dat krijgen we van Aram Santy, Lotte Lauwers, Kaat Schiltz en Stien Bovijn zowaar in volle glorie geserveerd op Sweats’ debuutep.

Artwork (c) Kaat Schiltz

Onder een hijgend, kreunend plezier opent Pleasure, waar hoekige ritmiek en noisy zware beats meteen de zwoele sfeer waarbinnen dit ep zit, aangeeft. Wanneer de ritmes openbreken, de tekst als een opzwepende mantra herhaald wordt en de elektronische sluier dichter wordt, beseffen we dat deze track ondertussen al enkele knappe hoogtepunten liet horen, waar pas bij de laatste noot een eind aan komt.

Ook in Moist – de eerste single die we van Sweats in maart hoorden – zit dat stevige contrast tussen slome sensualiteit met elegant melodische zanglijnen en ritmische dansbaarheid, overgoten met dat rebelse, ruisende kantje.

Het hoge elektropunkgehalte waarmee Thirst eindigt, is een sound die we wel smaken. De retrogames gewijze synths zijn op zich wel leuk, vooral wanneer die naar het eind toe versneld uitmonden in een uithijgende chaos. Hoewel we in wat die laatste halve minuut vooraf ging toch veel minder uniciteit terugvinden dan in de andere tracks. Eentje die ons doet denken aan een vroege Lords Of Acid-sound.

Dat het viertal zich afzet tegen alle vormen van schaamte voor vrouwelijke seksualiteit en het zich moeten schikken naar de formele en informele ‘maatschappelijke normen’ die er rond heersen, hoor je in vrijwel ieder nummer taboedoorbrekend opduiken. Dat ze dit eind juli met de tweede single Sluts al lieten horen, lokte erg uiteenlopende reacties op bij de luisteraars. Een goedkoop in het oor springende tekst? Nee, voor ons nog steeds een sterk nummer dat met een confronterende zin “Sluts united!” een sterke boodschap meedraagt. Van de pot gerukte woorden, maar wel een right on spot battlecry.

Frisse energie in de melodieus sterke zanglijnen van Excited, waarin details in bleeps en ritme hun eigen geluid bevestigen, naast de stemmen die in fluisterende schreeuwen, uitdagend zingend of vervormd stoer klinken en het nummer kracht bijzetten.

Elektronica suist dynamisch door Baby Needs. Vol variatie een catchy track, net als de afsluiter I Want You. “I Want To Eat You. I Want To Scream.”, klinkt aanvankelijk gereserveerd en terughoudend. Oplopende spanning brengt daar verandering in. De boodschappen worden duidelijker en sterk beklemtoond in een dance-track van formaat. Ronkende beats, tot in iedere vezel gevuld met vuiligheid en duistere electro-details. Riot grrrl elektropunk. Sweats… juicy.

Facebook / Spotify / Bandcamp