Home ReviewsAlbum Reviews ANANTAKARA – Transmuted By (Aural Films).

ANANTAKARA – Transmuted By (Aural Films).

Je wordt niet rationeel door figuren in het licht voor te stellen, maar door de duisternis bewust te maken, schreef Carl Gustav Jung. Met deze woorden introduceert Anantakara, de alias van Philippe Wauman zijn nagelnieuwe release.

Opvallend is dat Transmuted By op het Amerikaanse Aural Films label uitgebracht werd. Aural Films staat onder de hoede van Jack Hertz, een elektronische duizendpoot geïnspireerd door het mysterie van het leven, die al meer dan 30 jaar met geluid werkt om ongrijpbare indrukken tussen muziek en lawaai te creëren. De muziek die Aural Films uitbrengt zijn soundtracks voor films die niet bestaan.

Deze keer geen zweverige en mystieke ambient van onze geluidskaligraaf uit Louvain-La-Neuve maar diepe filosofisch georiënteerde elektronische geluidsstructuren. De minimalistische aanpak leg de nadruk op de zoektocht naar de balansen tussen geluid en stilte, tussen yin en yang. Dreigende pianotoetsen worden versterkt met neoklassieke impulsen die de luisteraar meeslepen naar onbekende psychedelische oorden. De dualiteit van Wauman zijn sonische creaties produceren aanvaardbare tegenstellingen en dus ook evenwicht in de broeiende en repetitieve resonanties.

De drie tracks bewandelen een avant-gardistische weg die schoonheid met experiment laten samenvloeien tot een massief stuk van gecontroleerde improvisatie. Anantakara wrijft een dikke zestig minuten tegen een zwart gat aan om zo het getransfigureerd licht te ontdekken. Op zich zware kost maar bij momenten zo ontspannend met fluitende vogeltjes,  zweverige en uitdijende pianotoetsen zodat de stilte nadien een eigen geluid krijgt.

Het derde stuk, Initiations, is een live opname gecomponeerd voor choreografie met verschillende motieven die een leidraad vormden voor dansers die geen andere instructies hadden dan zich te laten meeslepen in het experiment. De geheimzinnige rituele percussie wijst de weg naar een mogelijk onbekend licht. De minimale elektronische toevoegingen zorgen voor een nog raadselachtiger effect.

Ons oordeel: Transmuted By duwde ons in een enigmatische reis die het tijdsbesef deed wankelen met een onwaarschijnlijke effect van traagheid tot gevolg. We kregen een soundtrack van een bizarre film die maar kon ontstaan door de verrassende geluidsvibraties die Anantakara construeerde. Enkele luisterbeurten zijn wel nodig om dit sublieme avant-garde kunstwerk te kunnen absorberen. Transmuted By is voorlopig alleen maar digitaal te verkrijgen.