Home ReviewsAlbum Reviews AMONGSTER – A New Arrival (V2 Records).

AMONGSTER – A New Arrival (V2 Records).

Het is niet alle zangers gegeven om een stem te hebben die je uit de duizend herkent. Thomas Oosterlinck, de man achter Amongster, heeft zo’n stem. Ze definieert in belangrijke mate het geluid van Amongster al is er toch een wezenlijk verschil in klank tegenover het eerste album Trust Yourself To The Water (2016). Alle nummers op A New Arrival zijn, net als bij de eerste plaat, ontsproten aan het creatieve brein van Oosterlinck. De productie was in handen van Reinhard Vanbergen (Das Pop) die onder andere ook al samenwerkte met Girls In Hawaii.

Het album begint – naar Amongster normen – vrij pittig en avontuurlijk met New Arrival dat is opgebouwd rond een korte, ietwat schurende gitaarriff en een meezingbaar refrein dat in je hoofd blijft rondzwerven. Honesty neemt wat gas terug en moet het dan weer hebben van de wiegende, golvende beweging van het refrein. Net wanneer je dreigt in te dommelen is er het frisse Leaving Our Arms. Prachtige melodie en melancholie. Een nummer over loslaten dat bij ons een gevoelige snaar (en we hebben er wel een paar) raakte. Wat ons betreft het sterkste nummer op het album.

Slipstream en Home doen ons weinig en laten we aan ons voorbijgaan. Nog meer melancholie is er op Cover Me Until I Breath waarop de prachtige achtergrondzang van Renée Sys (Renée, Marble Sounds) opvalt.

Buitenbeetje op A New Arrival is ongetwijfeld Feel The Most dat zowaar stoelt op een discobeat! Het meest dansbare nummer op het album waarbij de elektronica nog eens vanonder het stof werd gehaald. Toch is ook hier het onmiskenbare, ietwat slepende Amongster geluid aanwezig. Een interessante combinatie.

Be Someone vinden we dan weer het zwakste nummer, vooral het irritante geroep op de achtergrond bij het refrein werkt op de zenuwen en leidt af. De onheilspellende piano aan het begin van Waisters maakt gelukkig veel goed. De dynamische opbouw en het gedoseerde gebruik van de blazers samen met de stem van Oosterlinck werken uitstekend.

We eindigen in pracht met Soft Sermon, een duet tussen Oosterlinck en Sys dat je zachtjes sust en even doet geloven dat het wel goed komt met deze wereld. Erg mooi.

A New Arrival is een warm en ingetogen album geworden. Het gedoseerde gebruik van houtblazers en de prachtige, hese stem van Renée Sys, die erg complementair is aan die van Oosterlinck, dragen in belangrijke mate bij aan het klankpallet en de sfeer ervan. Deze plaat geeft haar geheimen echter niet in één keer prijs en vraagt tijd en meerdere beluisteringen om open te bloeien.

FACEBOOK