Home ReviewsAlbum Reviews ZINGER – The Going On

ZINGER – The Going On

Het leven kan je niet altijd plannen. Steeds kan er iets gebeuren zodat je het roer volledig moet omgooien en opnieuw moet focussen op iets helemaal anders dan je van plan was. Dat heeft de West-Vlaamse band Zinger de afgelopen jaren ook ondervonden. In 2015 was dit vijftal één van de winnaars van De Nieuwe Lichting van Studio Brussel met het nummer Grace (Everybody’s Dying These Days), een eerbetoon aan een overleden muziekbuddy. Zinger ging een rooskleurige toekomst tegemoet met optredens op Pukkelpop en de Ancienne Belgique, tot trompetist Jef Six samen met zijn vader om het leven kwam bij een ongeluk.

© Zinger

De band besloot op 1 november een troostconcert te spelen op de begraafplaats en doopte het concept Reveil. Het project groeide uit tot een sterke beweging zodat songschrijvers Pieter Deknudt en Nick Herweyers de muziek wat naar de achtergrond moesten verschuiven omdat er in 2023 meer dan de helft van de Vlaamse gemeenten een eigen Reveil troostconcert organiseert en dat het zelfs een doorstart krijgt in Europa en Amerika.

Daarom hebben we zo lang moeten wachten op de debuutplaat van deze brasspopband. Zo’n vier jaar geleden kregen we al een eerste teaser van het album met de prachtige melancholische single Out Of Time waar Zinger bewees dat ze nog steeds catchy songs kunnen afleveren. Dat deden ze in maart dit jaar nogmaals met de release van het titelnummer. Waar alles weer zo subliem mooi klinkt dankzij de blazerarrangementen, die Jonas Robaey op sousafoon en Robbe Driegelinck op trompet, tot leven brengen.

Stratosphere is het themalied van Reveil en tevens ook het openingsnummer van het album en daar grijpt Zinger ons al bij het nekvel en laat ons niet meer los tot afsluiter Everlasting Race. Daartussen zitten tien nummers die allemaal catchy zijn en uitblinken dankzij de warme, brede arrangementen die deze band gebruikt. Alles wordt avontuurlijk ingekleurd zonder de songstructuur uit het oog te verliezen. En dat allemaal met een eigen, uniek geluid waarbij we af en toe een knipoog horen naar Arcade Fire en Beirut. Zanger Pieter Deknudt zingt met zoveel overtuiging en passie zodat we een perfect geheel krijgen dat altijd heel aanstekelijk klinkt.

Het enige probleem van deze plaat is een luxeprobleem, want elke song klinkt zo straf dat we eigenlijk twaalf ijzersterke singles krijgen. Hoe de band de keuze heeft gemaakt om Out Of Time en The Going On tot single te bombarderen weten we niet goed, want wij zouden alle songs als single uitbrengen… Met andere woorden: Zinger is terug van nooit weggeweest met een sublieme debuutplaat.

Op 17 april stelt Zinger het album The Going On voor in De Kreun in Kortrijk.