Home ReviewsAlbum Reviews YVES PAQUET – A Decent Man

YVES PAQUET – A Decent Man

Yves Paquet is geboren en groeide de eerste jaren van zijn leven op in Brazilië waar hij een eigen sound creëerde. Hij werkte samen met Braziliaanse sterren Alok en Vintage Culture en internationale acts Barely Alive en Aeroplane.

Sinds zijn kindertijd woont hij in de Hoge Venen en ook in België heeft hij al een straffe samenwerking achter de rug met The Subs voor de danceklassieker UFO. Twee jaar geleden verscheen zijn debuutplaat Every Now And Then waarop hij aanstekelijk soul en r&b maakte. Voor zijn nieuwe plaat keert hij terug naar zijn kindertijd. Als kind ging hij elk jaar op vakantie naar Ierland of Bretagne en onderweg luisterde hij naar de grote folkzangers die een belangrijke inspiratiebron voor hem werden.

© Yves Paquet

A Descent Man is dan ook een soort van moderne folkplaat geworden die Yves opnan met Hans Olsson (José González, Anna Von Hausswolff…) achter de knoppen. Met deze plaat wil Paquet terugkeren naar de essentie met zijn stem, akoestische gitaar, banjo’s en strijkers. Hij kreeg bij de opnames ondersteuning van Iskander Moens, de Mexicaans-Belgische violist Renato Marquez, gitarist Steven Vergauwen (Shtevil) en de Duitse multi-instrumentalist Felix Duczek.

We kunnen deze tweede plaat van Paquet moeilijk een pure folkplaat noemen. De man heeft nu eenmaal een warme soulvolle stem waardoor het eerder akoestische soul wordt en af en toe ook gewoon pure pop. Geen avontuurlijke arrangementen in de songs die in de buurt komen van Bon Iver, maar wel tien oerdegelijke songs die catchy zijn en erg toegankelijk met een warm klankenpalet.

Deze tweede langspeler van Paquet is een schot in de roos. Elke song is een mooi ingetogen pareltje waarin zijn knappe stem kan schitteren als nooit tevoren.