Home ReviewsAlbum Reviews WITCHSKULL – The Serpent Tide (Rise Above)

WITCHSKULL – The Serpent Tide (Rise Above)

Er zijn zo van die labels die al tientallen jaren grossieren in, kort door de bocht, heel gelijkaardige muziek. In onze ogen zit daar dan nu en dan een uitschieter bij en de overige stapel is meestal meer dan in orde maar ook niet meer dan dat. Bij dergelijke labels hebben we dan ook soms de neiging om er gewoon geen aandacht meer aan te besteden en de nieuwe releases aan ons voorbij te laten gaan.

Zo’n label is Rise Above, dat al sinds 1988 actief is en nog steeds in handen is van Lee Dorrian, die toen de zanger was van het invloedrijke Napalm Death. Dorrian doomde ondertussen verder in onder meer Cathedral, Septic Tank en With The Dead, terwijl zijn label zowel progmetal, protometal als doom en acidfolk uitbracht. Als hij het maar leuk vond.

Deze keer neemt hij de promotiemachine helemaal zelf in handen. We vernamen dat Witchskull uit Australië komt en dan is het nogal dikwijls boempatat tegenwoordig. Genres doen er niet toe, de Aussies geven er meestal een draai aan waardoor het steevast net dat tikje interessanter klinkt. Zo ook bij het trio Witchskull.

Drummer Joel Green (ex-Armoured Angel, Wardom), zanger en gitarist Marcus De Pasquale (Looking Glass) en bassist Tony McMahon zetten op hun inmiddels vierde album, het derde voor Rise Above, een meer dan aardige pot klassieke doom/stonermetal neer die toch alle clichés weet te vermijden.

Acht nummers staan er op dit The Serpent Tide. De heren uit Canberra hebben er alles aan gedaan om een set monolithische riffs uit hun koker te rammen en net daardoor overstijgt de plaat het gemiddelde niveau van de huidige doom- en stonerplaten. We vervelen ons namelijk niet tijdens het luisteren, waar we bij veel van dit soort genrealbums na een nummer of twee met andere zaken bezig zijn en helemaal niet meer aandachtig luisteren.

Nekwervels oefenen of een versterker erdoor blazen, meer keuze laat Witchskull ons niet.