Home ReviewsAlbum Reviews WASTE – The Next Century Is Almost Over (Sununderground Charity Abuse)

WASTE – The Next Century Is Almost Over (Sununderground Charity Abuse)

Waste uit Oudenbosch, ergens in het pittoreske zuiden van Nederland, kende zijn hoogdagen tijdens de jaren 1981 tot 1983, van begin tot eind. Het legendarische punkbandje bracht in 1982 de single History Repeats (Miranda) uit en daar bleef het bij. Klaus Wunderlich (bas), Hans Hans-Hans (gitaar), Fred Flintstone (drums) en Nonkel RR (zang) vormden toen de band. Alleen Hans T. Ford, de Hans-Hans, speelde later nog bij bandjes (Betty Ford Clinic, Ford’s Fuzz Inferno, Ford’s Imaginary Inferno, The Scream Therapy).

Na veertig jaar is Waste terug, helemaal in de originele bezetting, al is er nu sprake van Bompa RR en Still Klaus (de andere twee hielden hun originele naam).

Vier korte, gebalde punkliedjes zijn het geworden, die een lichte hardcore-invloed in zich dragen. Kort en krachtig, nog steeds op de een of andere wijze maatschappijkritisch, is het vooral leuk dat de heren nog steeds zo gedreven klinken als weleer. Het zal hen wat meer spierpijn kosten om deze nummers gezwind op een podium neer te zetten, maar zonder deze informatie zou dit Waste zomaar een heel degelijke bandje vol jonge snaken kunnen zijn die zin hebben om eens lekker te punkrocken.

Het afsluitende instrumentale Ex-Neutral Zone, net als de rest van de liedjes ruim onder de twee minuten, klinkt heerlijk. En een zin als “Life Is Full Of Ups And Downs Or So They Say, My Life Sucks In Every Way” wijst er ons meteen op dat we het allemaal niet te serieus hoeven op te vatten.