Home ReviewsAlbum Reviews UNDER THE SUN – Robot World (Shore Dive Records)

UNDER THE SUN – Robot World (Shore Dive Records)

Multi-instrumentalist en songschrijver Matt Catling maakte van 2008 tot 2014, onder de naam Bride en Brideburger, psychedelische fuzzy drone met een flinke dosis noise. Na een paar jaar stilte begon Matt in 2020 opnieuw muziek (of noise) te maken, deze keer als Under The Sun. Onder die naam brengt hij een combinatie van shoegaze en ambient met invloeden van My Bloody Valentine tot Portishead, Seefeel, Flying Saucer Attack en The Telescopes.

© Under The Sun

Robot World is de tweede ep van dit eenmansproject en ze klinkt vrij uniek. Het openingsnummer en titeltrack, is gebouwd op een monotone triphop-beat waar Catling een dromerige shoegaze wall of sound overheen legt en een soort spoken word die wat naar de achtergrond is geschoven. Het tweede nummer Abstract Art, doet zijn naam alle eer aan. Het recept is hetzelfde als in de eerste track alleen horen we nog meer noise en is de zang totaal onverstaanbaar.

Het instrumentale Submission is nog wat experimenteler: meer dan vier minuten lawaai zonder enig ritme. Afsluiter Sunrise begint vrij rustig, maar al snel transformeert het nummer opnieuw naar heftige noise. Matt zette een flinke dosis echo op zijn stem waardoor hij totaal niet te verstaan is. Daar overheen klinkt opnieuw een flinke portie psychedelisch overstuurde gitaren.

Catling mag experimenteren zoveel hij wil, het resultaat is altijd een flinke portie chaos die vaak moeilijk is om te blijven beluisteren. Song structuren? Daar doet de man niet aan; alles verdwijnt in de geluidsbrij. Liefhebbers van experimentele muziek die heel wat kunnen verdragen zullen Under The Sun waarschijnlijk prachtig vinden, mensen die op zoek zijn naar catchy songs… minder.