Home ReviewsAlbum Reviews VAN DEN BEAR – No Plan Survives First Contact

VAN DEN BEAR – No Plan Survives First Contact

In 2017 de Brusselse singer-songwriter Antoine van den Berg onder de naam Van Den Bear met de Pre-ep waarop twee akoestische nummers staan die heel intens en boeiend klonken. Ondertussen is Van Den Bear uitgegroeid tot een vierkoppige band en staan op hun Bandcamp drie ep’s en een live-ep. No Plan Survives First Contact werd opgenomen met Reinhard Vanbergen (Girls In Hawaii, dEUS, High Hi…) die ook de mix en productie voor zijn rekening nam.

© Van Den Bear

Alle songs op de ep werden speciaal geschreven om live te brengen en hebben één thema. De nummers staan in het teken van de verschillende manieren waarop we communiceren met onze geliefde. Deze Brusselse band neemt ons mee op een trip van liefde, plezier en emoties en is het krachtigste dat ze ooit gemaakt hebben.

Tijdens opener Fade To Black schieten ze onmiddellijk al in de roos. Het is een gedreven song met een melancholische postpunkvibe die de lat meteen heel hoog legt voor de rest van de ep. Dan krijgen we het sfeervolle Colour Me waarin de band een knappe, intense geluidsmuur optrekt die naar het einde toe overweldigend overkomt. Het luchtigere A Conversation With A Twist klinkt naar Van Den Bear-normen vrij vrolijk en zelfs optimistisch dankzij de vrouwelijke stem en de frivolere arrangementen.

Ook op Rabbit In The Pain koos de band voor een vrouwelijke stem maar dit nummer klinkt wederom vrij donker zoals we gewoon zijn van Van Den Bear. Dankzij de subtiele arrangementen krijgen we toch weer iets heel anders. Spectacles sluit de ep even krachtig af als ze begonnen is. In de strofes hang een dreigende sfeer die pas explodeert in het refrein.

Van Den Bear onderging op de ep een positieve evolutie. Door de donkere stem van Antoine kunnen we nog steeds niet om de vergelijking met The National heen, maar muzikaal gaan de Brusselaars veel dieper en breder dan voorheen. Van Den Bear mag dan ook heel tevreden zijn met deze ep.

FACEBOOKINSTAGRAM