Home ReviewsAlbum Reviews THISQUIETARMY x AWAY – Machine Consciousness Phase III (Consouling Sounds)

THISQUIETARMY x AWAY – Machine Consciousness Phase III (Consouling Sounds)

Geheel onverwacht perst het Canadese duo na hun dubbelaar The Singularity Phase I en II een derde worp uit hun gezamenlijke pre-covid sessie die in februari 2019 plaatsvond. De chemische binding tussen Eric Quach (gitaar en synths) en Voïvod drummer Michel Langevin zorgde voor meer dan zes uur aan improvisatie opnames waaruit bleek dat er voldoende kwaliteitsvolle experimentele muziek overbleef voor een derde release.

© Thisquietarmy x Away

Machine Consciousness Phase III mag gerekend worden tot het meest experimentele deel van de drie en verlaat onverwacht het pad van Phase I & II. Away overtreft zichzelf op deze uitgave met waanzinnige drumescapades en experimentele constructies van beklijvende dubbele basdrums. Quach haakt zich met zijn gitaardrones en effecten meesterlijk vast aan de betonnen muur die zijn vellenmartelaar tevoorschijn mept.

De verzameling tracks bestaat uit psychedelische fusion met kosmische ambient elementen, drones, experimentele free jazz vermengd met spacerock- en progressieve improvisaties. Quach voegde al deze stijlen samen tot een fascinerend en genre overschrijdend samenspel. De Canadese gitaardrone virtuoos werd tijdens de na-productie bijgestaan door Charles Bussières (bas en trompet) en Reüel Ordoñez (trombone). De extra toegevoegde overdubs zorgen voor opvallende en in het oor priemende details op dit uiterst en divers luisteravontuur.

Machine Consciousness Phase III is een album waar hard en gedurfd aan gesleuteld is. De cd versie bevat een extra bonus track (die niet op de vinylpersing staat). We vermelden graag dat het schitterende artwork en de mooie foto’s ook door Quach en Langevin verzorgd werden. Thisquietarmy x Away verleggen met hun derde plaat (zonder blozen) terug enkele grenzen.

BANDCAMP This Quiet Army / THIS QUIET ARMY website / COUNSOULING website / THIS QUIET ARMY Facebook