Wie van eigentijdse en minder eigentijdse jazz houdt, wordt in Vlaanderen en bij uitbreiding België de laatste jaren stevig verwend. Jazz is dan ook al lang geen muziek meer voor oudere mevrouwtjes en meneertjes. Ga maar eens langs op het Brossela Spring Festival van 20-22 maart in LaVallée (Molenbeek) en je zal zien wat we bedoelen.
Als je daar dan toch bent, kan je (op 22/03) meteen ook de album release meemaken van de debuutep Future is a Fantasy van het kakelverse kwartet This is the Omen met Jonas Le Roy, Gabriel Long, Matteo Genovese en drummer Rob Swennen in de gelederen.

Single Comploratio passeerde recent al op onze redactie en mocht op goedkeurend geknor rekenen van schrijver dezes. This is the Omen kent zijn klassiekers en is niet bang om hier en daar binnen het klassieke jazz paradigma te blijven, zoals tijdens Predicament bijvoorbeeld waarin de trompet van Long en de sax van Le Roy een uitgebreid open doekje krijgen. Soms solo dan wel in onderling overleg. Te gepasten tijde horen we echter ook oriëntaalse of Balkan-invloeden zoals in Comploratio of Forward we Dream, zonder dat die het bandgeluid evenwel overheersen.
Bijzonder aan de band is dat ze ruimschoots plaatsmaken voor synths die vooral de onderste laag van het bandgeluid komen versterken. Die synths blenden perfect met de akoestische instrumenten en komen nooit over als opdringerig of op effect belust. En neen, da’s niets nieuws maar de combinatie met de analoge drums van Swennen zorgt wel voor een andere beleving dan wat we gewoon zijn van bijvoorbeeld KAU of ECHT! Meestal toch, want helemaal op het einde van het album tijdens [ERR_NOT_FOUND] blijft de plaat even hangen en wordt er wel heel stevig geknipoogd naar VOLTA-genoot ECHT! Een (niet zo) inside joke vermoeden we.
Future is a Fantasy werd opgenomen in Gent in studio La Patrie bij vaste waarde Koen Gisen wat meteen ook de geweldige productie van de plaat verklaart. Een aanrader dus.