Home ReviewsAlbum Reviews THE VISUAL – A Night By The Shore

THE VISUAL – A Night By The Shore

The Visual is een band ronde de Amsterdamse singer-songwriter Amor Van Rij (hen/hun/die). Een jaar voor de corona-pandemie verhuisde Amor naar Antwerpen omdat die zich in België beter thuis voelt en er muzikale gelijken vond. Hun band bestaat uit de Nederlandse keyboardspeler Timon Persoon en gitarist Django Trienes aangevuld met de Belgische drummer Christophe Claeys (ex-Balthazar, Amatorski, Soldier’s Heart…). The Visual mocht het afgelopen jaar op tournee met Eefje de Visser; Sylvie Kreusch nodigde de band uit op het Play Festival in Hasselt.

© The Visual

A Night By The Shore is hun derde album. De plaat werd opgenomen in de Gentse Robot Studios met producer Pieterjan Coppejans (Eefje de Visser, Sylvie Kreusch). De langspeler gaat over jezelf openstellen voor kwetsbaarheid, met het risico dat je gekwetst raakt. Een plaat om jezelf uit de donkere dagen te halen en te visualiseren wat er nodig is om gelukkig te worden. Niet op een pedante manier, maar door simpelweg dingen in vraag te stellen. Het is ook een kijk in de wereld van Amor die toont hoe hen die op haar eigen manier vorm geeft, een wereld waarin eenlingen en buitenbeentjes helden zijn.

Terwijl Van Rij op hun vorige album mediteerde over hun individuele plek in de wereld, put Amor uit deze nieuwe plaat juist alle mogelijkheden, verbeeldingen en veranderingen. Daarom klinkt de muziek experimenteler maar tegelijk ook toegankelijker en meer poppy dan voorheen.

Op A Night By The Shore vond The Visual de balans tussen gitaar en keyboards, terwijl op de vorige album vooral de gitaar op de voorgrond stond. De nummers klinken heel sfeervol omdat er met een warm klankenpalet wordt gewerkt en Amor met hun vertrouwde, zachte, zwoele stem de nummers knap inzingt. Elke song klinkt perfect, de stem en de muziek vormen één mooi geheel.

The Visual neemt met deze plaat een grote sprong in het diepe waarbij de chemie tussen de bandleden het uitgangspunt vormt voor experimenten met synths en elektronica. De sprong zorgt ervoor dat het een mooie plaat is geworden. Het viertal komt heel origineel uit de hoek met een warm eigen geluid en knappe, emotionele songs.

FACEBOOKINSTAGRAM