Home ReviewsAlbum Reviews THE NEW PORNOGRAPHERS – Continue As A Guest (Merge/Konkurrent)

THE NEW PORNOGRAPHERS – Continue As A Guest (Merge/Konkurrent)

Regelmatig worden supergroepen de hemel in gehypet terwijl we op voorhand al vrezen dat het toch allemaal niet veel zal voorstellen. Bij het Canadese The New Pornographers ligt dat anders. Oké, de leden hebben bijna allemaal een solo-carrière en spelen bij groepen zoals Maow, The Corn Sisters, The Evaporators, Destroyer, Superconductor, Zumpano, Limblifter, Immaculate Machine, Fontperson en Beat Club, maar dit collectief bestaat als sinds 2000 en Continue As A Guest is al hun negende album. Muzikaal gaan ze heel breed, van powerpop naar postpunk en naar indierock.

© The New Pornographers

A.C. Newman schreef, zoals altijd, alle nummers behalve Really Really Light dat hij samen schreef met Dan Bejar van Destroyer en die niet langer deel uitmaakt van The New Pornographers. Firework In the Falling Snow is dan weer het werk van Newman en de Amerikaanse singer-songwriter Sadie Dupuis. Het album werd geschreven tijdens de pandemie en gaat over thema’s als isolatie, instorting en de eindeloze valkuilen van het online leven. Langs de andere kant gaat het ook over het gevoel geen deel uit te maken van de tijdsgeest, en blij te zijn een eenvoudig leven te leiden.

Op het album resulteert dit in tien ijzersterke, gevarieerde songs vol brede arrangementen. Aangezien Newman, Neko Case en Kathryn Calder afwisselend de leadvocals voor zich nemen, krijg je een speels Arcade Fire-gevoel maar dan wel met meer diepgang. Een typische, straffe Then New Pornographers plaat dus.

Volgende maand trekt de zevenkoppige band door Amerika, we hopen dat ze deze sublieme langspeler ook in ons land komen voorstellen.